Uchwała Nr XV/207/2004
Rady Miejskiej Kalisza
z dnia 5 lutego 2004 r.
w sprawie uchwalenia budżetu Kalisza - Miasta na prawach powiatu na 2004 r.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4 i pkt. 9 lit. d oraz pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /j.t.. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm./ oraz art. 109, art. 116, art. 122, art. 124, art. 128 ust. 2 pkt 1, art. 134 ust. 3 i ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz. U. z 2003 Nr 15 poz. 148 z późn. zm./ oraz art. 85 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną /Dz. U. Nr 133 poz. 872 z późn. zm./
uchwala ię, co następuje:
§ 1
Dochody budżetu na 2004 r. w wysokości 213.616.135 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały, w tym:
1. dochody budżetu miasta w wysokości 139.231.129 zł,
z tego:
- dotacje celowe na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej w wysokości 7.046.482 zł,
2. dochody budżetu powiatu w wysokości 74.385.006 zł,
z tego:
- dotacje celowe na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej w wysokości
8.410.362 zł,
- dotacje celowe na zadania własne realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej w wysokości 15.000 zł,
- dotacje celowe na zadania własne realizowane na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego w wysokości 345.200 zł.
§ 2
Wydatki budżetu na 2004 rok w wysokości 223.266.135 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały, w tym:
1. wydatki budżetu miasta w wysokości 148.604.079 zł,
z tego:
-wydatki na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w wysokości 7.046.482 zł,
2. wydatki budżetu powiatu w wysokości 74.662.056 zł,
z tego:
-wydatki na realizację zadań
zleconych z zakresu administracji rządowej w wysokości
8.410.362 zł,
-wydatki na zadania własne realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej w wysokości 15.000 zł,
-wydatki na zadania własne realizowane na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego w wysokości 345.200 zł
§ 3
Deficyt budżetu Kalisza Miasta na prawach powiatu wynosi 9.650.000 zł, w tym:
deficyt budżetu miasta wynosi 9.372.950 zł,
deficyt budżetu powiatu wynosi 277.050 zł.
§ 4
1. Źródło pokrycia deficytu, o którym mowa w § 3 stanowi kredyt długoterminowy i spłata udzielonej pożyczki.
2. Spłata kredytów i pożyczek w budżecie Kalisza wynosi 17.954.250 zł, w tym:
spłata kredytów i pożyczek w budżecie miasta wynosi 16.839.450 zł,
spłata kredytów w budżecie powiatu wynosi 1.114.800 zł.
3. Szczegółowy podział przychodów i rozchodów budżetu Kalisza zawiera załącznik Nr 3 do niniejszej uchwały.
§ 5
W wydatkach uchwalonych w § 2 uchwala się dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych w wysokości 1.340.000 zł, w tym:
1. W wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 1 uchwala się dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych w wysokości 1.315.000 zł.
2. W wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 2 uchwala się dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych w wysokości 25.000 zł.
3. Zakres i kwoty dotacji przedmiotowych zawiera załącznik Nr 4 do niniejszej uchwały.
§ 6
W wydatkach uchwalonych w § 2 uchwala się dotacje dla instytucji kultury w wysokości 3.852.341 zł,
w tym:
1. W wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 1 uchwala się dotacje dla instytucji kultury w wysokości 1.682.000 zł.
2. W wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 2 uchwala się dotacje dla instytucji kultury w wysokości 2.170.341 zł.
3. Szczegółowy podział dotacji zawiera załącznik Nr 5 do niniejszej uchwały.
§ 7
W wydatkach uchwalonych w § 2 uchwala się dotacje dla szkół i placówek o uprawnieniach szkół publicznych oraz ośrodków opiekuńczo-wychowawczych i publicznych przedszkoli prowadzonych przez inne niż miasto osoby prawne lub fizyczne w kwocie ogółem 3.882.069zł,
w tym:
1. W wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 1 uchwala się dotacje dla szkół i placówek o uprawnieniach szkół publicznych oraz ośrodków opiekuńczo-wychowawczych i publicznych przedszkoli prowadzonych przez inne niż miasto osoby prawne lub fizyczne, w wysokości 1.330.000 zł.
2. W wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 2 uchwala się dotacje dla szkół i placówek niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych oraz ośrodków opiekuńczo-wychowawczych w wysokości 2.552.069 zł.
3. Szczegółowy podział dotacji zawiera załącznik Nr 6 do niniejszej uchwały.
§ 8
W wydatkach uchwalonych w § 2 uchwala się dotacje dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku w kwocie ogółem 2.071.911 zł, w tym:
1. w wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 1 uchwala się dotacje dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku w wysokości 1.820.300 zł.
2. w wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 2 uchwala się dotacje dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku w wysokości 251.611 zł.
3. Szczegółowy podział dotacji zawiera załącznik Nr 7 do niniejszej uchwały.
§ 9
1. W wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 1 uchwala się pomoc finansową dla samorządu województwa na zadania własne realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego w kwocie 85.000 zł
2. W wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 1 uchwala się dotacje dla samorządu województwa na inwestycje realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego w kwocie 500.000 zł
3. W wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 2 uchwala się dotacje dla powiatu na zadania na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego w kwocie 5.000 zł
§ 10
W wydatkach uchwalonych w § 2 uchwala się wydatki na finansowanie inwestycji w wysokości 30.404.400 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 8 do niniejszej uchwały, w tym:
1. w wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 1 uchwala się wydatki na finansowanie inwestycji realizowanych przez Miasto Kalisz w wysokości 22.914.000 zł,
2. w wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 1 uchwala się wydatki na dofinansowanie przez miasto inwestycji realizowanych przez inne jednostki i podmioty gospodarcze, udziały w spółkach w wysokości 2.782.400 zł,
3. w wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 2 uchwala się wydatki na finansowanie inwestycji realizowanych przez powiat w kwocie 4.708.000 zł.
§ 11
W wydatkach uchwalonych w § 2 pkt 1 uchwala się środki do dyspozycji jednostek pomocniczych w wysokości 81.000 zł zgodnie z załącznikiem Nr 9 do niniejszej uchwały.
§ 12
Określa się plan przychodów i wydatków:
- zakładów budżetowych zgodnie z załącznikiem Nr 10 do niniejszej uchwały,
- gospodarstw pomocniczych zgodnie z załącznikiem Nr 11 do niniejszej uchwały,
- środków specjalnych zgodnie z załącznikiem Nr 12 do niniejszej uchwały.
§ 13
Określa się plan przychodów i wydatków funduszy celowych:
- Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgodnie z załącznikiem Nr 13 do niniejszej uchwały,
- Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgodnie z załącznikiem Nr 14 do niniejszej uchwały.
§ 14
Uchwala się dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w wysokości 1.231.008 zł i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w wysokości 1.231.008 zł.
§ 15
Tworzy się rezerwy budżetowe w wysokości 4.455.051 zł, w tym:
1. ogólną rezerwę budżetową w wysokości 1.655.051 zł, w tym:
- ogólna rezerwa budżetowa miasta w wysokości 977.151 zł,
- ogólna rezerwa budżetowa powiatu w wysokości 677.900 zł
2. rezerwy celowe miasta w wysokości 1.800.000 zł, w tym:
- rezerwa celowa na dodatki mieszkaniowe w wysokości 400.000 zł,
- rezerwa celowa na wynagrodzenia wynikające z awansu zawodowego nauczycieli, podwyższenia wykształcenia oraz na urlopy dla poratowania zdrowia w wysokości 1.000.000 zł,
- rezerwa celowa na inwestycje w wysokości 400.000 zł,
3. rezerwy celowe powiatu w wysokości 1.000.000 zł, w tym:
- rezerwa celowa na wynagrodzenia wynikające z awansu zawodowego nauczycieli, podwyższenia wykształcenia oraz na urlopy dla poratowania zdrowia w wysokości 1.000.000 zł.
§ 16
Upoważnia się Prezydenta Miasta Kalisza do zaciągania pożyczek i kredytów krótkoterminowych do wysokości 5.000.000 zł na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu Kalisza - Miasta na prawach powiatu.
§ 17
Ustala się kwotę 10.000.000 zł do której Prezydent Miasta Kalisza może samodzielnie zaciągać zobowiązania w roku budżetowym na wydatki bieżące.
§ 18
Upoważnia się Prezydenta Miasta Kalisza do:
- dokonywania zmian w budżecie Kalisza polegających na przeniesieniu planu wydatków między rozdziałami klasyfikacji budżetowej w obrębie działu w tym do zmniejszania lub zwiększania kwot na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w ramach wydatków bieżących,
- dokonywanie zmian między zadaniami inwestycyjnymi wymienionymi w załączniku Nr 8 w obrębie działu klasyfikacji budżetowej,
- lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach, niż bank wybrany do obsługi budżetu Kalisza,
- spłaty zobowiązań do kwoty 17.954.250 zł,
- zaciągania długu w kwocie 27.271.250 zł.
§ 19
Ustala się plan dochodów związanych z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w kwocie 3.271.700 zł, zgodnie załącznikiem Nr 15, w tym:
- plan dochodów związanych z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej wykonywane przez miasto w kwocie 407.500 zł,
- plan dochodów związanych z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat w kwocie 2.864.200 zł.
§ 20
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.
§ 21
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2004 roku i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Uzasadnienie
do uchwały Nr XV/207/2004
Rady Miejskiej Kalisza
z dnia 5 lutego 2004 r.
w sprawie uchwalenia budżetu Kalisza - Miasta na prawach powiatu na 2004 rok.
W oparciu o uchwałę Nr X/131/2003 Rady Miejskiej Kalisza z dnia 26 czerwca 2003 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu Kalisza - Miasta na prawach powiatu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu z uwzględnieniem ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm./ Prezydent Miasta Kalisza przygotował uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Kalisza - Miasta na prawach powiatu na 2004 rok.
Planowany na 2004 rok budżet Kalisza jest budżetem niezrównoważonym, posiadającym deficyt w kwocie 9.650.000 zł, który wynosi 4,5 % dochodów Kalisza i jest zgodny z ustawą o finansach publicznych.
Niniejsza uchwała w sprawie uchwalenia budżetu Kalisza - Miasta na prawach powiatu uchwala:
1. budżet miasta z wyszczególnieniem kwot dochodów i wydatków przypadających na realizację zadań zleconych ustawowo z zakresu administracji rządowej,
2. budżet powiatu z wyszczególnieniem kwot dochodów i wydatków przypadających na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i realizowanych na podstawie porozumień,
3. przychody i rozchody budżetu Kalisza,
4. dotacje przedmiotowe dla zakładu budżetowego i dotacje dla instytucji kultury,
5. wydatki majątkowe według wykazu zadań inwestycyjnych,
6. środki do dyspozycji jednostek pomocniczych.
Ponadto uchwała Rady Miejskiej zawiera upoważnienia obligatoryjne dla Prezydenta Miasta - do dokonywania zmian w budżecie.
Określa kwotę, do której Prezydent Miasta może samodzielnie zaciągać zobowiązania oraz ustala maksymalną wysokość pożyczek i kredytów krótkoterminowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu.
Na koniec 2002 roku zadłużenia Miasta wynosiło kwotę 44.907.500 zł. Przewidywane zadłużenie na koniec 2003 roku stanowić będzie kwotę 38.353.284 zł.
Opracowując budżet Kalisza na 2004 rok uwzględniono:
1. zmniejszenie planu wydatków o 5 % w stosunku do przewidywanego wykonania 2003 roku, z wyjątkiem wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w oświacie, które zostały uwzględnione w pełnej wysokości zapotrzebowania przedłożonego przez Wydział Edukacji, oraz wydatków na stypendia dla uzdolnionej młodzieży ufundowane przez Prezydenta Miasta Kalisza,
2. zaplanowanie wydatków majątkowych na poziomie 2003 roku,
3. rozłożenie spłat kredytów i pożyczek zaciągniętych w 2004 roku na okres 5 lat,
4. informację Ministra Finansów o ustaleniu:
- części oświatowej subwencji,
- części równoważącej subwencji,
- udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych,
5. informację Wojewody Wielkopolskiego o planowanych dochodach związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej,
6. informację Wojewody Wielkopolskiego o dotacjach celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, zadania realizowane na podstawie porozumień oraz o wysokości dotacji celowych na zadania własne,
7. informację Starosty Kaliskiego o dotacjach celowych na zadania realizowane na podstawie porozumień zawartych między Miastem a Powiatem Kaliskim,
8. zmiany w zakresie sposobów finansowania zadań realizowanych przez miasto i powiat, które wprowadzała ustawa z dnia 13. 11. 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966).
Zasadnicze zmiany w systemie finansowania samorządów w 2004 r. zawarte w ustawie:
a) Zwiększone udziały w podatkach:
Dochodem własnym gmin i powiatów będą zwiększone udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych:
PIT
miasto z 27,6% obecnie - do 35,72 %
powiat z 1,0% obecnie - do 8,42 %
CIT
miasto z 5% obecnie - do 6,71 %
powiat z 0% obecnie - do 1,40 %
b) Inne zmiany w grupie dochodów własnych:
- miasto i powiat otrzymały dodatkowy dochód w postaci 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku w realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami (wydawanie dowodów osobistych, świadczenie usług opiekuńczych, dochody pozyskiwane przez Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej),
- powiaty otrzymały 25% (a nie jak obecnie 5%) dochodów z tytułu gospodarowania mieniem Skarbu.
c) Dotacje celowe z budżetu państwa
Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, Kalisz otrzyma dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej oraz na inne zadania zlecone ustawami, zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na mocy porozumień zawartych z organami administracji rządowej:
- MIASTO:
-utrzymanie administracji,
-prowadzenie i aktualizacja stałego rejestru wyborców,
-obronę cywilną,
-działalność Dziennego Ośrodka Rehabilitacyjno-Wychowawczego "TULIPAN",
-składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby nie posiadające uprawnień do ww. ubezpieczenia z innego tytułu,
-zasiłki i pomoc w naturze,
-zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze,
-utrzymanie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
-usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze.
-POWIAT:
-prace i opracowania geodezyjne i kartograficzne,
-utrzymanie Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego,
-utrzymanie administracji,
-komisje poborowe,
-utrzymanie Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej,
-składki na ubezpieczenia zdrowotne oraz świadczenia dla osób nie objętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego (za bezrobotnych bez prawa do zasiłków, za wychowanków Domu dziecka i uczniów),
-zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze dla pracowników Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej,
-działalność zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności.
d) Zmiany w zakresie sposobu finansowania niektórych zadań.
W roku 2004 likwidacji ulegną dotacje celowe na te zadania, które zostaną przekazane jednostkom samorządu terytorialnego do realizacji jako zadania własne i finansowane będą z dochodów własnych gmin i powiatów.
Z dniem 1 stycznia 2004 r. Miasto nie otrzyma dotacji celowych na:
-dodatki mieszkaniowe,
-oświetlenie ulic, placów i dróg,
-rodziny zastępcze,
-ośrodki adopcyjno - opiekuńcze,
-utrzymanie Powiatowego Urzędu Pracy,
-działalność Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie,
-nadzór nad gospodarką leśną,
-odpis na ZFŚS dla nauczycieli emerytów, byłych pracowników Domu Dziecka.
W miejsce tych dotacji Miasto otrzyma zwiększone dochody z tytułu:
-udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT),
-udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT)
oraz część równoważącą subwencji ogólnej.
e) Nowa konstrukcja subwencji ogólnej
Zgodnie z art. 7 ustawy dochodem jednostek samorządu terytorialnego będzie subwencja ogólna. Miasto Kalisz w 2004 roku otrzyma subwencję ogólną składającą się z części:
-oświatowej,
-równoważącej (miasto i powiat).
Część oświatowa subwencji ogólnej
Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego kwotę przeznaczoną na część oświatową subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, ustala się corocznie w ustawie budżetowej w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku bazowym, skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych zadań oświatowych.
W planowanych na 2004 r. kwotach części oświatowej subwencji ogólnej dla Kalisza uwzględnione zostały m. in. środki na finansowanie:
-odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami,
-dodatków i premii (wraz z pochodnymi) dla opiekunów praktyk zawodowych,
-utrzymania Państwowej Szkoły Muzycznej I i II Stopnia,
-wdrożenie od 1 września 2004 r. 4-tej godziny zajęć z wychowania fizycznego dla uczniów V i VI klas szkół podstawowych,
-działalności młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodków socjoterapii, objętych od 1 stycznia 2004 r. przepisami ustawy o systemie oświaty,
-wzrostu wydatków płacowych, wynikającego z planowanej w projekcie ustawy budżetowej waloryzacji wynagrodzeń.
Część równoważąca subwencji ogólnej
Część równoważącą subwencji ogólnej została naliczona przez Ministerstwo Finansów. Kalisz otrzymał ją w celu wyrównania różnic w dochodach, w związku z wprowadzeniem zmian w systemie finansowania zadań:
-dla miasta kwota 3.549.213 zł,
-dla powiatu kwota 2.702.789 zł.
Naliczona kwota subwencji równoważącej dla powiatu na 2004 rok 3.294.868 zł została pomniejszona o 592.079 zł, tj. kwotę wpłaty do budżetu państwa.
Wpłata do budżetu wynika z tego, że wskaźnik P (dochody podatkowe powiatu/ liczbę mieszkańców Kalisza, stanowi 82,5) jest większy od wskaźnika Pp określonego dla kraju , tj. 68,44 (art. 30 ustawy z dnia 13.11.2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego Dz.U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966).
f) Zmiany w obowiązujących przepisach.
Rozdział 8 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. nr 203, poz. 1966) wprowadził zmiany w obowiązujących przepisach, tj. w:
- ustawie - Karta nauczyciela (art. 52 ustawy o dochodach jst),
- ustawie o systemie oświaty (art. 53 ustawy o dochodach jst),
- ustawie o pomocy społecznej (art. 54 ustawy o dochodach jst),
- ustawie o podatkach i opłatach lokalnych (art. 55 ustawy o dochodach jst),
- ustawie o ochronie przyrody (art. 56 ustawy o dochodach jst),
- ustawie o lasach (art. 57 ustawy o dochodach jst),
- ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (art. 59 ustawy o dochodach jst),
- ustawie o kulturze fizycznej (art. 60 ustawy o dochodach jst),
- ustawie - Prawo energetyczne (art. 61 ustawy o dochodach jst),
- ustawie o gospodarce nieruchomościami (art. 63 ustawy o dochodach jst),
- ustawie o usługach turystycznych (art. 65 ustawy o dochodach jst),
- ustawie o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (art. 67 ustawy o dochodach jst),
- ustawie o dodatkach mieszkaniowych (art. 69 ustawy o dochodach jst.).
Cały budzet na 2004 rok(uchwała +wszystkie załączniki) dostępny jest tutaj ->buzdżet 2004