Uchwała NrVI/95/2003-                             

                                      Rady     Miejskiej Kalisza

                                  z dnia 29 kwietnia 2003 roku

 

w sprawie nadania statutu placówce wchodzącej w skład Ośrodka Dokształcania Zawodowego w Kaliszu.

 

                   Na podstawie art.12 pkt 11 w związku z art. 91 i art.92 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2001r.   Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) i art. 5 ust. 2 pkt 1 i art. 58 ust. 6 ustawy z dnia  7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) uchwala co następuje:

 

                                               § 1

 

1. Nadaje się statut Zasadniczej Szkole Zawodowej Nr 9 wchodzącej w skład Ośrodka Dokształcania Zawodowego z siedzibą w Kaliszu przy ul. Przemysłowej 1.

2. Statut placówki, o której mowa w ust.1 stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

 

                                               § 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.

 

                                               § 3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr

                                                                                                          do Uchwały nr  VI/95/2003

                                                                                                          Rady Miejskiej Kalisza

                                                                                                          z dnia 29.04.2003

 

 

      STATUT                                             

  PUBLICZNEJ ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ

 

                                                   § 1

 

                                  NAZWA SZKOŁY

 

Organem prowadzącym dla Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 9 jest Miasto Kalisz.

 

Nazwa szkoły:        Ośrodek Dokształcania Zawodowego

                               Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr 9

                                          ul. Przemysłowa 1

                                                 w Kaliszu

 

Zasadnicza Szkoła Zawodowa, zwana dalej Szkołą używa pieczęci o treści :

 

                                                 Ośrodek Dokształcania Zawodowego

                                Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr 9

                                             ul. Przemysłowa 1

                                                62-800 Kalisz

 

                                                   § 2

 

                            CELE  I ZADANIA SZKOŁY

 

Głównym zadaniem Szkoły jest:

1.      Realizacja celów i zadań określonych w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie,

2.      Przygotowanie do dorosłego życia i uczestnictwa w życiu społecznym,

3.      Przygotowanie zawodowe, pozwalające na uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz na kontynuację kształcenia,

4.      Realizacja programu wychowawczego i programu profilaktyki dostosowanych do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach

5.      Zapewnienie uczniom opieki pedagogicznej i zdrowotnej oraz bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki w szkole.

 

 

                                                               § 3

                                ORGANY SZKOŁY

 

Organami Szkoły są:

A.     DYREKTOR

1.      Do obowiązków Dyrektora należy:

1)      kierowanie działalnością Szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz,

2)      sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

3)      sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychicznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

4)      realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej Szkoły,

5)      przedstawianie Radzie Pedagogicznej dwa razy w roku szkolnym ogólnych wniosków wynikających ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informowania o działalności Szkoły,

6)      dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Szkoły,

7)      współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizowaniu praktyk pedagogicznych.

2.      Dyrektor ma prawo wstrzymać wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej jeśli są niezgodne                z przepisami prawa.

3.      Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy:

1)      decyduje o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników szkoły.

2)      decyduje o przyznawaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,

3)      występuje z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli                      i pracowników szkoły,

4.      Dyrektor jest odpowiedzialny w szczególności za:

1)      dydaktyczny i wychowawczy poziom pracy Szkoły,

2)      realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej, podjętymi w ramach jej kompetencji,

3)      tworzenie warunków do rozwijania samodzielnej pracy uczniów,

4)      zapewnienie  pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i w ich doskonaleniu zawodowym,

5)      zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych,

6)      prawidłowe wykorzystanie środków określonych w planie finansowym Szkoły

5.      Dyrektor współpracuje w wykonywaniu swoich zadań z Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim.

B. RADA PEDAGOGICZNA,

1.      Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji statutowych zadań.

2.      Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.

3.      W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.

4.      W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej

5.      Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady.

6.      Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

1)      zatwierdzanie planów pracy Szkoły,

2)      zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

3)      podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

4)      ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły,

5)      przygotowanie Statutu Szkoły oraz dokonywanie w jego treści zmian,

6)      ustalanie Regulaminu działalności Rady Pedagogicznej,

7.      Rada Pedagogiczna Szkoły opiniuje:

1)      organizację pracy szkół, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych                           i pozalekcyjnych,

2)      projekt planu finansowego Szkoły,

3)      wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

4)      propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

8.      Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego Technikum                        o odwołanie z funkcji Dyrektora lub do Dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej.

9.      Szczegółowy tryb działalności Rady Pedagogicznej określa Regulamin ustalony przez Radę Pedagogiczną.

C. SAMORZĄD UCZNIOWSKI

1.      W Szkole działa Samorząd Uczniowski będący jedynym reprezentantem ogółu uczniów.

2.      Samorząd Uczniowski tworzą uczniowie Szkoły..

3.      Celem działania Samorządu Uczniowskiego jest :

1)      zapewnianie uczestnictwa uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu problemów oraz partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami,

2)      stworzenie możliwości demokratycznych form współżycia i współdziałania uczniów oraz wzajemnego wspierania się,

3)      kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stwarzanie warunków do samokontroli, samooceny i samodyscypliny poszczególnych uczniów.

4.      Do zadań Samorządu Uczniowskiego należy:

1)      przedstawianie Dyrektorowi opinii i potrzeb koleżanek i kolegów oraz spełnianie rzecznictwa interesów ogółu uczniów,

2)      współdziałanie z Dyrektorem w zapewnianiu uczniom należytych warunków do nauki                  i udzielaniu pomocy materialnej,

3)      organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego wypełniania obowiązków szkolnych i innych zadań zawartych w statucie Szkoły,

4)      współudział w rozwoju zainteresowań kulturalnych, sportowych, turystycznych, krajoznawczych, organizowanie wypoczynku i rozrywki,

5)      angażowanie uczniów do wykonania prac społecznych na rzecz klasy, szkoły i środowiska,

6)      organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym na trudności w szkole, środowisku rówieśniczym i rodzinnym,

7)      rozstrzyganie sporów między uczniami, zapobieganie konfliktom miedzy uczniami                     i nauczycielami oraz uczestniczenie w ich rozwiązywaniu,

8)      dbanie o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacenie jej tradycji.

5.      Samorząd  Uczniowski ma prawo przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski         i opinie we wszystkich  sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniowskich, takich jak:

1)      prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,

2)      prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

3)      prawo do organizacji życia  szkolnego,  umożliwiające zachowanie właściwej proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych  zainteresowań,

4)      prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,

5)      prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,

6)      prawo wyboru w porozumieniu z Dyrektorem nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.

6.      Zasady wybierania i działania Samorządu Uczniowskiego, organów Samorządu oraz jego organizację określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego  uchwalony przez ogół uczniów             w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.

 

§ 4

 

                       ORGANIZACJA SZKOŁY

 

1.   Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest  oddział.

2.   W ramach kształcenia ogólnego uczeń realizuje wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne 

      zamieszczone w szkolnym planie nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych

      planów nauczania.

3.  Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

4        Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa

arkusz organizacji Szkoły opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania.

5        W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Szkoły,            w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez nauczycieli

6        Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły Dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych oraz zajęć pozalekcyjnych.

7        Nauczyciele Szkoły:

1)      Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2)      Nauczyciel w szczególności:

a.       realizuje zadania dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze w powierzonych przedmiotach                                             i klasach według arkusza organizacyjnego zgodnie z programem nauczania, zasadami nauk pedagogicznych i planem Szkoły

b.      zapewnia uczniom bezpieczeństwo na zajęciach, sprawdzając przed każdymi zajęciami, czy warunki nie stwarzają zagrożenia dla zdrowia i życia uczniów o zauważonym zagrożeniu informuje Dyrektora,

c.       kieruje się w pracy dydaktyczno – wychowawczej dobrem ucznia, a także poszanowaniem jego godności osobistej,

d.      wzbogaca własny warsztat pracy i dba o środki dydaktyczne oraz sprzęt szkolny,

e.       przestrzega zasad etyki i godności zawodu nauczyciela ,

f.        wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój  psychiczny uczniowskich zdolności i zainteresowania,

g.       udziela pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych,

h.       bezstronnie i obiektywnie ocenia uczniów oraz sprawiedliwie traktuje wszystkich uczniów,

i.         bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego,

j.        stale doskonali umiejętności dydaktyczne i poziom wiedzy merytorycznej przez udział             w pracach zespołów przedmiotowych,

k.      współdziała w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,

l.         udziela pomocy początkującym nauczycielom,

m.     uczestniczy w organizowaniu konkursów,

n.       prawidłowo i terminowo prowadzi dokumentację pedagogiczną,.

 

3)      Nauczyciel posiada następujące uprawnienia:

a.       ma prawo decydowania o metodach nauczania, formach organizacyjnych,                            o podręcznikach i środkach dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu,

b.      ocenia uczniów zgodnie z ich postępami i zachowaniem,

c.       ma prawo do wnioskowania w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar dla uczniów.

4)      Nauczyciel ponosi odpowiedzialność za :

a.       poziom wyników dydaktyczno- wychowawczych w swoim przedmiocie,

b.      bezpieczeństwo, zdrowie i życie powierzonych jego opiece uczniów,

c.       stan przydzielonych mu pod opiekę pomieszczeń i środków dydaktycznych ,

d.      prawidłowe i terminowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej.

8        Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest                 w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz programu nauczania z zakresu kształcenia zawodowego.

9        Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych Szkoły.

 

                                                    & 5

 

                        PRZEPISY KOŃCOWE

 

1.      Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.      Zasady gospodarki finansowej Szkoły określają odrębne przepisy.

3.      Statut wchodzi w życie z dniem nadania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               Uzasadnienie

 

         do Uchwały Nr VI/95/2003Rady Miejskiej Kalisza

 

                               z dn. .29 kwietnia 2003 roku

 

 

 

         Na podstawie art.2c ust 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1999r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego z dniem 1 września 2002r. organy prowadzące dotychczasowe szkoły zasadnicze oraz szkoły średnie z wyjątkiem techników oraz liceów na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkół policealnych i szkół pomaturalnych oraz szkół dla dorosłych przekształciły je        w typy szkół ponadgimnazjalnych tj.:

 

a)     zasadnicze szkoły zawodowe o okresie nauczania nie krótszym niż 2 lata            i nie dłuższym niż 3 lata,

b)    trzyletnie licea ogólnokształcące,

c)     trzyletnie licea profilowane,

d)    czteroletnie technika.

 

    W związku z art.58 ust.6 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, organ zakładający szkołę jest zobligowany do nadania jej pierwszego statutu. Regulacja prawna zawarta w statucie szkoły, który oparty został na podstawie ramowego statutu opracowanego przez Ministra Edukacji Narodowej  daje pewność, że są w nim uwzględnione zapisy, które zdaniem ustawodawcy są niezbędne w tym akcie prawnym. Statut jest swoistą konstytucją szkoły regulującą niektóre jej sfery życia i ułatwiającą bieżące zarządzanie.                        W związku z powyższym przyjęcie uchwały jest zasadne.