Uchwała
NrVI/95/2003-
Rady Miejskiej Kalisza
z dnia 29 kwietnia 2003 roku
w
sprawie nadania statutu placówce wchodzącej w skład Ośrodka Dokształcania
Zawodowego w Kaliszu.
Na podstawie art.12 pkt 11 w
związku z art. 91 i art.92 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o
samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2001r.
Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) i art. 5 ust. 2 pkt 1 i art. 58 ust. 6
ustawy z dnia 7 września 1991r. o
systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) w związku z
rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 maja 2001r. w
sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.
U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) uchwala co następuje:
§
1
1.
Nadaje się statut Zasadniczej Szkole Zawodowej Nr 9 wchodzącej w skład Ośrodka
Dokształcania Zawodowego z siedzibą w Kaliszu przy ul. Przemysłowej 1.
2.
Statut placówki, o której mowa w ust.1 stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§
2
Wykonanie
uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.
§
3
Uchwała
wchodzi w życie z dniem podjęcia.
do
Uchwały nr VI/95/2003
Rady
Miejskiej Kalisza
z
dnia 29.04.2003
§ 1
NAZWA SZKOŁY
Organem
prowadzącym dla Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 9 jest Miasto Kalisz.
Nazwa
szkoły: Ośrodek Dokształcania Zawodowego
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr 9
ul. Przemysłowa 1
w Kaliszu
Zasadnicza
Szkoła Zawodowa, zwana dalej Szkołą używa pieczęci o treści :
Ośrodek Dokształcania Zawodowego
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr 9
ul. Przemysłowa 1
62-800 Kalisz
§ 2
Głównym
zadaniem Szkoły jest:
1. Realizacja celów i zadań
określonych w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej
podstawie,
2. Przygotowanie do dorosłego
życia i uczestnictwa w życiu społecznym,
3. Przygotowanie zawodowe,
pozwalające na uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz na
kontynuację kształcenia,
4. Realizacja programu
wychowawczego i programu profilaktyki dostosowanych do potrzeb rozwojowych
uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach
5. Zapewnienie uczniom opieki
pedagogicznej i zdrowotnej oraz bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i
nauki w szkole.
§ 3
ORGANY
SZKOŁY
Organami
Szkoły są:
1. Do obowiązków Dyrektora
należy:
1) kierowanie działalnością
Szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) sprawowanie nadzoru
pedagogicznego,
3) sprawowanie opieki nad
uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychicznego poprzez
aktywne działania prozdrowotne,
4) realizowanie uchwał Rady
Pedagogicznej Szkoły,
5) przedstawianie Radzie
Pedagogicznej dwa razy w roku szkolnym ogólnych wniosków wynikających ze
sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informowania o działalności Szkoły,
6) dysponowanie środkami
określonymi w planie finansowym Szkoły,
7) współdziałanie ze szkołami
wyższymi w organizowaniu praktyk pedagogicznych.
2. Dyrektor ma prawo wstrzymać
wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej jeśli są niezgodne z przepisami prawa.
3. Dyrektor jest kierownikiem
zakładu pracy:
1) decyduje o zatrudnianiu i
zwalnianiu pracowników szkoły.
2) decyduje o przyznawaniu nagród
oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
3) występuje z wnioskami o
odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i pracowników szkoły,
4. Dyrektor jest odpowiedzialny
w szczególności za:
1) dydaktyczny i wychowawczy
poziom pracy Szkoły,
2) realizację zadań zgodnie z
uchwałami Rady Pedagogicznej, podjętymi w ramach jej kompetencji,
3) tworzenie warunków do
rozwijania samodzielnej pracy uczniów,
4) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i
w ich doskonaleniu zawodowym,
5) zapewnienie w miarę
możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań
dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych,
6) prawidłowe wykorzystanie
środków określonych w planie finansowym Szkoły
5. Dyrektor współpracuje w wykonywaniu
swoich zadań z Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim.
B. RADA PEDAGOGICZNA,
1. Rada Pedagogiczna jest
kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji statutowych zadań.
2. Przewodniczącym Rady
Pedagogicznej jest Dyrektor.
3. W skład Rady Pedagogicznej
wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
4. W zebraniach Rady
Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej
przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej
5. Uchwały Rady Pedagogicznej
zapadają większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady.
6. Do kompetencji stanowiących
Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy
Szkoły,
2) zatwierdzanie wyników
klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w
sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
4) ustalanie organizacji
doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły,
5) przygotowanie Statutu Szkoły
oraz dokonywanie w jego treści zmian,
6) ustalanie Regulaminu
działalności Rady Pedagogicznej,
7. Rada Pedagogiczna Szkoły
opiniuje:
1) organizację pracy szkół, w
tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) projekt planu finansowego
Szkoły,
3) wnioski Dyrektora o
przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje Dyrektora w
sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych.
8. Rada Pedagogiczna może
wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego Technikum o odwołanie z funkcji
Dyrektora lub do Dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji
kierowniczej.
9. Szczegółowy tryb
działalności Rady Pedagogicznej określa Regulamin ustalony przez Radę
Pedagogiczną.
1. W Szkole działa Samorząd
Uczniowski będący jedynym reprezentantem ogółu uczniów.
2. Samorząd Uczniowski tworzą
uczniowie Szkoły..
3. Celem działania Samorządu
Uczniowskiego jest :
1) zapewnianie uczestnictwa
uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu problemów oraz partnerstwo w stosunkach
uczniów z nauczycielami,
2) stworzenie możliwości
demokratycznych form współżycia i współdziałania uczniów oraz wzajemnego
wspierania się,
3) kształtowanie umiejętności
zespołowego działania, stwarzanie warunków do samokontroli, samooceny i
samodyscypliny poszczególnych uczniów.
4. Do zadań Samorządu
Uczniowskiego należy:
1) przedstawianie Dyrektorowi
opinii i potrzeb koleżanek i kolegów oraz spełnianie rzecznictwa interesów
ogółu uczniów,
2) współdziałanie z Dyrektorem
w zapewnianiu uczniom należytych warunków do nauki i udzielaniu pomocy
materialnej,
3) organizowanie społeczności
uczniowskiej do jak najlepszego wypełniania obowiązków szkolnych i innych zadań
zawartych w statucie Szkoły,
4) współudział w rozwoju
zainteresowań kulturalnych, sportowych, turystycznych, krajoznawczych, organizowanie
wypoczynku i rozrywki,
5) angażowanie uczniów do
wykonania prac społecznych na rzecz klasy, szkoły i środowiska,
6) organizowanie pomocy
koleżeńskiej uczniom napotykającym na trudności w szkole, środowisku
rówieśniczym i rodzinnym,
7) rozstrzyganie sporów między
uczniami, zapobieganie konfliktom miedzy uczniami i nauczycielami oraz
uczestniczenie w ich rozwiązywaniu,
8) dbanie o dobre imię i honor
szkoły, kultywowanie i wzbogacenie jej tradycji.
5. Samorząd Uczniowski ma prawo przedstawić Radzie
Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski
i opinie we wszystkich sprawach
szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniowskich,
takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z
programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i
umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji
życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwej proporcji
między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
4) prawo redagowania i
wydawania gazety szkolnej,
5) prawo organizowania
działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z
własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,
6) prawo wyboru w porozumieniu
z Dyrektorem nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
6. Zasady wybierania i
działania Samorządu Uczniowskiego, organów Samorządu oraz jego organizację
określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego
uchwalony przez ogół uczniów
w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
§ 4
ORGANIZACJA SZKOŁY
1. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły
jest oddział.
2. W ramach kształcenia ogólnego uczeń
realizuje wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne
zamieszczone w szkolnym planie nauczania,
o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych
planów nauczania.
3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
4
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku
szkolnym określa
arkusz organizacji Szkoły opracowany przez dyrektora
z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w
sprawie ramowych planów nauczania.
5
W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę
pracowników Szkoły, w tym
pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć
edukacyjnych finansowych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz
liczbę godzin zajęć prowadzonych przez nauczycieli
6
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły Dyrektor, z
uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład
zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych oraz zajęć pozalekcyjnych.
7
Nauczyciele Szkoły:
1) Nauczyciel prowadzi pracę
dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i
wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2) Nauczyciel w szczególności:
a. realizuje zadania
dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze w powierzonych przedmiotach i klasach według arkusza organizacyjnego
zgodnie z programem nauczania, zasadami nauk pedagogicznych i planem Szkoły
b. zapewnia uczniom
bezpieczeństwo na zajęciach, sprawdzając przed każdymi zajęciami, czy warunki
nie stwarzają zagrożenia dla zdrowia i życia uczniów o zauważonym zagrożeniu
informuje Dyrektora,
c. kieruje się w pracy
dydaktyczno wychowawczej dobrem ucznia, a także poszanowaniem jego godności
osobistej,
d. wzbogaca własny warsztat
pracy i dba o środki dydaktyczne oraz sprzęt szkolny,
e. przestrzega zasad etyki i
godności zawodu nauczyciela ,
f.
wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychiczny uczniowskich zdolności i
zainteresowania,
g. udziela pomocy w
przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych,
h. bezstronnie i obiektywnie
ocenia uczniów oraz sprawiedliwie traktuje wszystkich uczniów,
i.
bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego,
j.
stale doskonali umiejętności dydaktyczne i poziom wiedzy merytorycznej
przez udział w pracach
zespołów przedmiotowych,
k. współdziała w organizowaniu
pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
l.
udziela pomocy początkującym nauczycielom,
m. uczestniczy w organizowaniu
konkursów,
n. prawidłowo i terminowo
prowadzi dokumentację pedagogiczną,.
3) Nauczyciel posiada
następujące uprawnienia:
a. ma prawo decydowania o
metodach nauczania, formach organizacyjnych, o podręcznikach i
środkach dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu,
b. ocenia uczniów zgodnie z ich
postępami i zachowaniem,
c. ma prawo do wnioskowania w
sprawie nagród i wyróżnień oraz kar dla uczniów.
4) Nauczyciel ponosi
odpowiedzialność za :
a. poziom wyników dydaktyczno-
wychowawczych w swoim przedmiocie,
b. bezpieczeństwo, zdrowie i
życie powierzonych jego opiece uczniów,
c. stan przydzielonych mu pod
opiekę pomieszczeń i środków dydaktycznych ,
d. prawidłowe i terminowe
prowadzenie dokumentacji pedagogicznej.
8
Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego
zadaniem jest w szczególności
ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia
ogólnego oraz programu nauczania z zakresu kształcenia zawodowego.
9
Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca. Formy spełniania zadań
nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb
oraz warunków środowiskowych Szkoły.
& 5
PRZEPISY KOŃCOWE
1. Szkoła prowadzi i
przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej
Szkoły określają odrębne przepisy.
3. Statut wchodzi w życie z
dniem nadania.
do Uchwały Nr VI/95/2003Rady Miejskiej
Kalisza
z dn. .29 kwietnia 2003 roku
Na podstawie art.2c ust 1 ustawy z dnia
8 stycznia 1999r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego z dniem 1
września 2002r. organy prowadzące dotychczasowe szkoły zasadnicze oraz szkoły
średnie z wyjątkiem techników oraz liceów na podbudowie programowej szkoły
zasadniczej, szkół policealnych i szkół pomaturalnych oraz szkół dla dorosłych
przekształciły je w typy szkół
ponadgimnazjalnych tj.:
a) zasadnicze szkoły zawodowe o
okresie nauczania nie krótszym niż 2 lata i nie dłuższym niż 3 lata,
b) trzyletnie licea
ogólnokształcące,
c) trzyletnie licea
profilowane,
d) czteroletnie technika.
W związku
z art.58 ust.6 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, organ
zakładający szkołę jest zobligowany do nadania jej pierwszego statutu.
Regulacja prawna zawarta w statucie szkoły, który oparty został na podstawie
ramowego statutu opracowanego przez Ministra Edukacji Narodowej daje pewność, że są w nim uwzględnione
zapisy, które zdaniem ustawodawcy są niezbędne w tym akcie prawnym. Statut jest
swoistą konstytucją szkoły regulującą niektóre jej sfery życia i ułatwiającą
bieżące zarządzanie.
W związku z powyższym przyjęcie uchwały jest zasadne.