Uchwała Nr ........................

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia ..................................

w sprawie utworzenia Liceum Plastycznego w Kaliszu przy

ul. Skarszewskiej 13-15.

 

Na podstawie art.18 ust.2 pkt 11 i art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.

o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 , poz.1591 z późn. zm.) art.5 ust.5b, art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz.329 z późn. zm.) oraz w związku z porozumieniem zawartym w dniu

28 maja 2004 r. pomiędzy Ministrem Kultury a Miastem Kalisz uchwala się co następuje:

 

 

§ 1.

 

Z dniem 1 września 2004 r. tworzy się Liceum Plastyczne z siedzibą w Kaliszu przy

ul. Skarszewskiej 13-15.

 

§ 2.

 

Akt założycielski Liceum Plastycznego stanowi załącznik Nr 1 do uchwały.

 

§ 3

 

Organizację Liceum Plastycznego określa statut stanowiący załącznik Nr 2 do uchwały.

 

§ 4

 

Liceum Plastyczne włącza się w skład Zespołu Szkół Budowlanych w Kaliszu

przy ul. Skarszewskiej 13 - 15.

 

 

 

 

 

 

§ 5

 

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.

 

§ 6

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia

1 września 2004 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U Z A S A D N I E N I E

do Uchwały Nr ..........................Rady Miejskiej Kalisza

z dnia ......................

 

w sprawie utworzenia Liceum Plastycznego w Kaliszu przy

ul. Skarszewskiej 13-15.

 

 

W związku z uchwałą Rady Miejskiej Kalisza Nr XIX/270/2004 z dnia 20 maja 2004 r, w sprawie wyrażenia woli zawarcia porozumienia z Ministrem Kultury na utworzenie i prowadzenie Liceum Plastycznego oraz zawarciem porozumienia

z Ministrem Kultury wywołanie niniejszej uchwały jest uzasadnione.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1

do uchwały .............................

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia .................................

 

 

AKT ZAŁOŻYCIELSKI

LICEUM PLASTYCZNEGO

 

 

Na podstawie art.18 ust.2 pkt 11 i art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.

o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 , poz.1591 z późn. zm.) art.5 ust.5b, art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz.329 z późn. zm.) oraz w związku z porozumieniem zawartym w dniu 28 maja 2004 r. pomiędzy Ministrem Kultury a Miastem Kalisz uchwala się co następuje:

 

 

zakłada się z dniem 1 września 2004 roku

 

LICEUM PLASTYCZNE

 

w Kaliszu przy ul. Skarszewskiej 13 – 15

 

 

 

 

 

 

 

 

......................................................

 

 

 

Załącznik Nr 2

do uchwały .............................

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia .................................

 

 

 

 

 

 

 

 

STATUT

LICEUM PLASTYCZNEGO

PRZY ZESPOLE SZKÓŁ

BUDOWLANYCH

W KALISZU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1

  1. Liceum Plastyczne w Kaliszu, zwane dalej “szkołą”, jest publiczną szkołą
  2. ponadgimnazjalną i wchodzi w skład Zespołu Szkół Budowlanych w Kaliszu.

  3. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu. Na pieczęci szkoły

widnieje następująca treść: Zespół Szkół Budowlanych w Kaliszu Liceum Plastyczne.

§ 2

1. Kształcenie w zawodzie plastyk w Liceum Plastycznym może odbywać się

w specjalnościach :

1/ techniki renowacyjne : renowacja elementów architektury,

2/ formy użytkowe : dekorowanie wnętrz, ceramika

3/ tkanina artystyczna,

4/ metaloplastyka.

2. W Liceum Plastycznym obowiązuje 4-letni cykl kształcenia.

3. Zgodnie z wykazem zawodów określonych w podstawie programowej kształcenia

w zawodzie plastyk (Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 19 sierpnia 2002r.

Dz.U. Nr 138/02) w zależności od zapotrzebowania rynku pracy mogą być tworzone klasy

o innych specjalnościach niż istniejące dotychczas.

4. Siedzibą szkoły jest obiekt Zespołu Szkól Budowlanych przy ulicy Skarszewskiej 13-15 ;

62-800 Kalisz. Zajęcia specjalistyczne mogą odbywać się w obiektach przy ulicach: Skarszewskiej 13-15 i Obywatelskiej 4 w Kaliszu (warsztaty szkolne ZSB).

§ 3

Organem prowadzącym Liceum Plastyczne jest Miasto Kalisz.

§ 4

Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Ministerstwo Kultury.

§ 5

1. Cele i zadania szkoły określa Ustawa z dnia 7 września 1991 roku OSO, podstawa

programowa zawarta w Rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 19 sierpnia 2002 r.

(Dz.U. z 2002 roku Nr 138, poz. 1164) oraz Statut ZSB.

2. Cele nauczania :

1/ Przygotowanie do statusu odbiorcy i twórcy dziedzictwa kulturowego.

2/ Wyposażenie uczniów w wiedzę oraz umiejętności manualne i warsztatowe w zakresie

kształconych dziedzin sztuk plastycznych.

3/ Rozbudzanie twórczej i refleksyjnej postawy wobec siebie i świata, wartości

estetycznych, etycznych i innych.

4/ Pobudzanie aktywności intelektualnej, kształtowanie postaw kreatywnych, zainteresowań

i zamiłowań w tworzeniu szeroko pojmowanej kultury plastycznej.

5/ Rozwijanie inwencji, wyobraźni i wrażliwości plastycznej uczniów poprzez własną

aktywność twórczą oraz poznawanie najwybitniejszych osiągnięć sztuki.

6/ Wyrabianie umiejętności wnikliwej i wrażliwej obserwacji natury.

7/ Kształtowanie umiejętności interpretowania, wartościowania oraz świadomego

korzystania z szeroko pojętych zjawisk z zakresu sztuki.

8/ Pogłębianie zainteresowań uczniów poprzez poszukiwanie wiedzy, zdobywanie

doświadczeń, działania innowacyjne i eksperymentalne.

9/ Stwarzanie warunków dla twórczego rozwoju oraz indywidualnej artykulacji plastycznej

osobowości ucznia, do integrowania wiedzy plastycznej zdobywanej na wszystkich

przedmiotach artystycznych.

10/ Kształtowanie wrażliwości na świat i ludzi w oparciu o ogólnoludzkie wartości moralne,

etyczne i estetyczne zawarte w dziełach sztuki.

11/ Rozwijanie sprawności i umiejętności poprzez stosowanie uniwersalnych metod

posługiwania się środkami artystycznymi i technologicznymi.

12/ Systematyczne ukazywanie kultury i tradycji jako podstawy ciągłości sztuki światowej

i narodowej oraz czynnika ich twórczych przemian.

13/ Ukazywanie uczniom różnych funkcji sztuki – estetycznej, poznawczej, użytkowej,

emocjonalno-terapeutycznej, religijnej.

14/ Inspirowanie uczniów do aktywności twórczej, udziału w różnych formach konfrontacji

artystycznych.

15/ Podejmowanie działań promujących uczniów aktywnych i szczególnie uzdolnionych.

16/ Stwarzanie profesjonalnych warunków do dalszego kształcenia, w szczególności

na studiach plastycznych.

§ 6

Kwalifikacje absolwenta :

W wyniku kształcenia absolwent powinien :

1/ twórczo kreować dzieła sztuki, świadomie posługiwać się językiem plastycznym

w wyrażaniu indywidualnej osobowości artystycznej,

2/ profesjonalnie korzystać z wiedzy oraz umiejętności warsztatowych w zakresie

kształconych dziedzin sztuk plastycznych, w szczególności rysunku i malarstwa

oraz nauczanej specjalności zawodowej (sztuki stosowanej) przy realizowaniu własnych

projektów zleconych,

3/ posiadać znajomość terminów i pojęć z zakresu sztuk pięknych i technik plastycznych

oraz profesjonalnie korzystać z wiedzy z różnych źródeł, w tym najnowszych

(m.in. z Internetu),

4/ biegle czytać i sporządzać dokumentację projektowo – wykonawczą (realizacyjną)

w zakresie wyuczonych dziedzin sztuk plastycznych,

5/ profesjonalnie stosować w praktyce zasady techniczne i technologiczne związane

z wykonywaniem zawodu plastyka wyuczonych specjalności (sztuki stosowanej),

6/ umiejętnie i racjonalnie organizować własny warsztat pracy, współpracować w grupie

(zespole) pod nadzorem osoby odpowiedzialnej za całość realizowanego projektu,

7/ profesjonalnie korzystać z różnych źródeł informacji technicznej i technologicznej

oraz z zakresu krytyki i historii sztuki,

8/ przestrzegać i stosować obowiązujące przepisy prawne, w tym z zakresu prawa

autorskiego, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz posiadać podstawy wiedzy z zakresu

regulacji prawnych związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego,

9/ posiadać umiejętność chronologicznego przeglądu dziejów sztuki i dokonywania

charakterystyki poszczególnych epok, stylów i kierunków, a także dokonania analizy

cech twórczych wybitnych artystów, w szczególności współczesnych,

10/ umiejętnie dokonywać analizy strukturalnej, formalnej, artystycznej i estetycznej dzieł

sztuki – w tym własnych – pod względem stylu, gatunku, materii itp.,

11/ umiejętnie formułować sądy, opinie i oceny w oparciu o własne kryteria wartości

artystycznych,

12/ profesjonalnie prezentować i konfrontować własne poglądy i dokonania twórcze

oraz umiejętnie je dokumentować,

13/ aktywnie uczestniczyć w życiu artystycznym – w szczególności plastycznym,

14/ dbać o własny rozwój, podnosić kwalifikacje i aspiracje, dążyć do kształcenia

i zdobywania wyższych stopni zawodowych,

15/ dostrzegać wkład dziedzictwa kulturowego regionu w kulturę ogólnopolską

i europejską,

16/ znać podstawowe zasady regulujące gospodarkę rynkową, w szczególności dotyczące

możliwości prowadzenia własnej działalności gospodarczej (artystycznej),

17/ stosować w życiu zasady i normy etyczne kultury życia społecznego i etosu

zawodowego.

§ 7

1. Zadania szkoły i metody ich realizacji :

1. Zespół realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty z 7 września 1991

roku (zwaną dalej “Ustawą”) oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a

w szczególności:

  1. organizuje proces nauczania, przyjmując jako zasadę realizacji wszystkich przedmiotów nauczania w oparciu o “podstawę programową”,
  2. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkół w zawodach i kierunkach wyżej wymienionych,
  3. umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru kierunku kształcenia
  4. lub wykonywania zawodu poprzez współpracę m.in. z uczelniami wyższymi

    oraz powiatowym urzędem pracy,

  5. zapewnia kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego realizowaniu celów
  6. i zadań określonych w Ustawie stosownie do istniejących warunków,

  7. sprawuje opiekę wychowawczą i opiekuńczą nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły,
  8. umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, językowej
  9. i religijnej, wyrażania własnych myśli, przekonań,

  10. udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej w rozwiązywaniu trudnych sytuacji,
  11. zapewnia realizację programu wychowawczego i przeciwdziała niedostosowaniu społecznemu oraz zjawiskom patologicznym,
  12. umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów, zdolności i talentów poprzez stworzenie możliwości realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie,
  13. motywuje uczniów do udziału w różnorodnych formach współzawodnictwa indywidualnego i zespołowego,
  14. stosuje zasady Wewwnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych - Dz.U. Nr 29/2001,poz. 323 oraz Dz.U. Nr 128/2001,poz. 1419
  15. oraz uwzględnia sposoby monitorowania oraz ewaluowania WSO,

  16. stosuje się zasady dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości
  17. psychofizycznych uczniów,

  18. zapewnia się możliwość korzystania z opieki psychologicznej i specjalnych form pracy
  19. dydaktycznej,

    14) metody oraz formy pracy nauczycieli uwzględniają różnice w uzdolnieniach,

    zainteresowaniach poszczególnych uczniów,

    15) zapewnia utrzymanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania

    i opieki,

    16) zapewnia opiekę dzieciom i młodzieży osieroconej, pozbawionej całkowicie

    lub częściowo opieki rodzicielskiej,a także uczniom pozostającym w trudnej sytuacji

    materialnej i życiowej,

    17) utrzymuje stałe kontakty z rodzicami uczniów oraz współpracuje z Radą Rodziców

    w rozwiązywaniu wszelkich problemów szkoły,

    18) dostosowuje treści i kierunki kształcenia do wymogów rynku pracy.

    2. Zespół posiada plan nadzoru pedagogicznego, dokonuje wewnętrznego mierzenia

    jakości pracy i analizuje je na posiedzeniach rad pedagogicznych.

    3. Badaniem jakości pracy Zespołu kieruje Zespół do Wewnętrznego Mierzenia Jakości Pracy Szkoły powołana przez Radę Pedagogiczną.

    4. Szczegółową organizację nauczania i wychowania w danym roku szkolnym określa arkusz

    organizacyjny opracowany przez Dyrektora Zespołu do 30 kwietnia każdego roku

    i zatwierdzony przez organ prowadzący oraz wizytatora Centrum Edukacji Artystycznej

    w Poznaniu.

    5. Zespół zapewnia uczniom naukę religii (oraz w miarę możliwości i zapotrzebowania

    naukę etyki) dając młodzieży możliwość swobodnego wyboru przedmiotu. Stwarza

    właściwe warunki organizacyjne do prowadzenia zajęć oraz zapewnia odpowiednią kadrę

    pedagogiczną uzgodnioną z Kurią Biskupią w Kaliszu.Uznając prawo rodziców do

    religijnego wychowania,Zespół organizuje naukę religii na życzenie bądź rodziców, bądź

    uczniów. Po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki religii decydują uczniowie.

    6. Zadania opiekuńczo – wychowawcze realizowane są przez nauczycieli i wychowawców

    w trakcie zajęć oraz w różnych formach pracy z uczniami zarówno na terenie Zespołu, jak i

    poza nim (np.wycieczek, wyjazdów, imprez pozaszkolnych, w których Zespół bierze udział

    w formie zorganizowanej).

    Każdego roku ustala się harmonogram przyjęć rodziców przez nauczycieli. Harmonogram

    podawany jest do wiadomości uczniom bezpośrednio przez nauczycieli oraz wywieszony

    na tablicy ogłoszeń.

    7. Wicedyrektor ds. wychowawczych opracowuje harmonogram dyżurów nauczycieli

    podczas przerw i zajęć. Dyżury rozpoczynają się codziennie 15 min. przed lekcjami i

    kończą 10 min. po lekcji. Podczas dyżuru nauczyciel musi być w miejscu określonym w

    planie dyżurów od początku do końca przerwy. Odpowiada bezpośrednio za

    bezpieczeństwo młodzieży.

    8. Nauczyciel prowadzący zajęcia obowiązkowe, nadobowiązkowe i pozalekcyjne jest w

    całości odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zachowanie uczniów podczas tych zajęć.

    9. Nauczyciele wychowania fizycznego pełnią dyżur w szatniach oraz w sali w-f podczas

    przerw lekcyjnych.

    10. Nauczycielowi na początku roku przydziela się wychowawstwo klasy, w wyjątkowych

    wypadkach (po uzyskaniu zgody nauczyciela ) dwa wychowawstwa.

    11. Przyjmuje się zasadę, że wychowawca powinien prowadzić oddział od klasy pierwszej

    do ostatniej danego typu szkoły.

    12. Wychowawca w rozwiązywaniu spraw wychowawczo – opiekuńczych ściśle

    współpracuje z rodzicami. W tym celu, na pierwszym zebraniu w pierwszej klasie, we

    wrześniu organizuje spotkanie,na którym wybierany jest samorząd klasowy rodziców

    składający się z przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.

    13. Na zebraniu tym winien być omówiony Wewnątrzszkolny System Oceniania statut

    Zespołu, a w klasach kończących szkołę – regulamin egzaminu dojrzałości i regulamin

    egzaminu z nauki zawodu i przygotowania zawodowego.

    14. Zebrania rodziców z udziałem wychowawcy powinny odbywać się w każdej klasie

    przynajmniej cztery razy w roku (raz na początku roku i trzy razy jako “wywiadówki”).

    15. Na wniosek 50% rodziców danej klasy ustalony w głosowaniu tajnym z udziałem

    Dyrektora Zespołu może nastąpić zmiana wychowawcy lub nauczyciela danego

    przedmiotu. Zebranie takie może być zwołane na wniosek rodziców danej klasy

    16. Zespół promuje postawy szacunku dla innych i samego siebie, wychowuje w duchu

    patriotyzmu oraz innych wartości uniwersalnych. W procesie wychowawczym

    uczestniczą wszyscy nauczyciele.

    17. Zespół dąży do rozpoznania potrzeb opiekuńczych młodzieży, stara się zapewnić

    wszelkie formy pomocy, tym uczniom, którzy jej potrzebują. Współpracuje z rodzicami w

    tym zakresie oraz instytucjami świadczącymi pomoc socjalną

    § 8

    Organy szkoły :

    1)Dyrektor szkoły,

    2)Rada pedagogiczna,

    3)Rada rodziców,

    4)Samorząd uczniowski.

    § 9

    1. Zadania i kompetencje organów szkoły-Dyrektor szkoły.

    2. Dyrektor kieruje bieżącą działalnością Zespołu oraz reprezentuje go na zewnątrz,

    3. W zakresie swoich obowiązków Dyrektor w szczególności:

    1)stwarza warunki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

    2)sprawuje nadzór pedagogiczny, czuwa nad poprawą jakości pracy Zespołu,

    3)sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju

    psychofizycznego,

    4)przewodniczy Radzie pedagogicznej i realizuje zadania Rady pedagogicznej zgodnie

    z uchwałami podjętymi w ramach jej kompetencji,

    5)dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu i ponosi

    odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie oraz za organizację wyposażenia

    szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,

    6)współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji

    praktyk pedagogicznych,

    7)podejmuje decyzje w sprawach przyjmowania uczniów do Zespołu, przenoszenia

    do innych oddziałów lub wnioskuje do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie

    ucznia do innej szkoły,

    8)stwarza twórczą atmosferę pracy w Zespole, zapewnia pomoc nauczycielom w

    realizacji ich zadań i doskonaleniu zawodowym oraz w awansie zawodowym,

    realizuje zadania związane z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami

    rozpoczynającymi pracę w zawodzie,

    9)wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,

    10) występuje w imieniu pracodawcy w stosunku do zatrudnionych nauczycieli

    oraz pracowników Zespołu nie będących nauczycielami,

    11) współpracuje z Radą pedagogiczną, Radą rodziców i Samorządem uczniowskim,

    12) może w porozumieniu z organem prowadzącym Zespół, organem sprawującym nadzór

    pedagogiczny oraz powiatowym urzędem pracy, zmieniać lub wprowadzać nowe

    zawody lub profile, w których kształci Zespół,

    13) opracowuje założenia nadzoru pedagogicznego, plan innowacji oraz eksperymentów pedagogicznych, plan hospitacji i podaje je do wiadomości nauczycielom,

  20. sprawuje nadzór nad działalnością warsztatów szkolnych,

15) powołuje Zespół do Wewnętrznego Mierzenia Jakości Pracy Szkoły.

§ 10

1. Zadania i kompetencje organów szkoły-Rada pedagogiczna

2. Opracowuje swój regulamin działania, który jest załącznikiem

do niniejszego statutu.

3. W skład Rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole

oraz w warsztatach szkolnych

4. W zebraniach Rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady pedagogicznej.

5. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest Dyrektor Zespołu.

6. Zebrania Rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego,

w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego Zespół, z inicjatywy przewodniczącego albo co najmniej 1/3 członków Rady pedagogicznej.

7. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie członków o terminie i porządku zebrania zgodnie

z regulaminem Rady.

8. Dyrektor przedstawia Radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje

o działalności Zespołu,

9. Do kompetencji Rady pedagogicznej należy:

1)zatwierdzanie planów pracy Zespołu oraz tygodniowego rozkładu zajęć;

2)zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;

3)podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Zespole po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę;

4)ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Zespołu;

5)dokonywanie pogłębionych analiz różnych odcinków pracy Zespołu, wdrażanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.

10. Rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Samorządu uczniowskiego może nie wyrazić zgody na powtarzanie klasy przez ucznia, jest to równoznaczne z decyzją o skreśleniu ucznia

z listy uczniów.

11. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności :

1)organizację pracy Zespołu, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych

i pozalekcyjnych;

2)projekt planu finansowego Zespołu;

3)wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

4)propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

12. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu Zespołu oraz dokonuje jego aktualizacji.

13. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela

ze stanowiska Dyrektora lub innego stanowiska.

14. W przypadku określonym w ust. 13 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną

w ciągu 14 dni od wstrzymania wniosku.

15. Uchwały Rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

16. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust 14 niezgodnych

z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwał, Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym Zespół uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

17. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady pedagogicznej

są protokołowane.

18. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Zespołu.

19. Rada pedagogiczna odbywa corocznie zaplanowany cykl szkoleń dotyczących nowych zarządzeń oświatowych, innowacji pedagogicznych itp.

§ 11

1. Zadania i kompetencje organów szkoły- Rada rodziców.

2. W szkole działa Rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.

3. Zasady tworzenia Rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów szkoły.

4. Rada rodziców ustala regulamin swej działalności zgodny ze statutem szkoły

5. Rada rodziców może występować do Rady pedagogicznej i Dyrektora Zespołu

z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu.

6. W celu wspierania działalności statutowej Zespołu Rada rodziców gromadzi fundusze

z dowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Wysokość składki ustala Rada

rodziców na początku każdego roku szkolnego. Zasady wydatkowania funduszy Rady

rodziców określa jej regulamin.

7. W sprawach wychowania i kształcenia istnieje ścisła współpraca nauczycieli i rodziców.

W zakresie tej współpracy rodzice posiadają prawo do :

1) zapoznania się z zamierzeniami dydaktyczno – wychowawczymi klasy i Zespołu,

2) zapoznania się z aktualnym regulaminem klasyfikowania i promowania uczniów,

szkolnym systemem oceniania oraz zmianami wprowadzonymi w tym zakresie,

3) zapoznania się z regulaminem egzaminu dojrzałości i z przygotowania zawodowego

w klasach maturalnych,

4) zapoznania się z regulaminem egzaminu z nauki zawodu,

5) uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat wyników nauczania,

zachowania, problemów wychowawczych, trudności w nauce i osiągnięć swojego

dziecka,

6) uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swego

dziecka,

7) wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny nad Zespołem

opinii na temat pracy Zespołu.

§ 12

1. Zadania i kompetencje organów szkoły-Samorząd uczniowski.

2. W szkole działa Samorząd uczniowski, zwany dalej “Samorządem”.

3. Samorząd tworzą uczniowie Zespołu, a uczniowie poszczególnych klas działają

w samorządzie klasowym.

4. Najwyższą władzą Samorządu jest ogólne zebranie delegatów wybranych

przez poszczególne klasy.

5. Zebrania delegatów klas zwoływane są co najmniej trzy razy w ciągu roku szkolnego.

6. Na pierwszym zebraniu we wrześniu delegaci wybierają głosowaniu równym

i tajnym członków Samorządu oraz Komisję rewizyjną i dokonują analizy wytycznych do pracy w bieżącym roku szkolnym i uchwalają plan pracy Samorządu. Na drugim zebraniu w końcu pierwszego semestru, delegaci oceniają pracę samorządu za ubiegły okres wyciągając wnioski do pracy w drugim półroczu ewentualnie dokonują zmian w składzie Samorządu. Na trzecim zebraniu w końcu maja lub na początku czerwca, delegaci oceniają roczna pracę Samorządu, rad klasowych i sekcji oraz podejmują uchwały do realizacji na przyszły rok szkolny.

7. W zależności od potrzeb szkoły mogą być zwoływane nadzwyczajne zebrania

delegatów.

8. Samorząd ma prawo do wyrażania opinii w sprawie uchwały Rady pedagogicznej

o określeniu ucznia z listy uczniów.

9. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

10. Samorząd tworzy 9-15 członków wybranych przez delegatów spośród najbardziej

społecznie zaangażowanych uczniów podczas pierwszego zebrania delegatów na

początku roku szkolnego. Członkowie Samorządu wybierają spośród siebie

przewodniczącego zastępcę przewodniczącego, skarbnika, sekretarza, redaktora

gazetki szkolnej oraz przewodniczących sekcji.

10. Samorząd planuje swą pracę zgonie z planem dydaktycznym i wychowawczym

Zespołu oraz wytycznymi i wnioskami przyjętymi na zebraniu delegatów. Plan pracy

Samorządu winien być zatwierdzony przez Dyrektora.

11. Samorząd koordynuje działalność poszczególnych rad klasowych, pomaga dyrekcji

Zespołu i nauczycielom w pracy pozalekcyjnej w ramach działalności

poszczególnych sekcji, kontroluje wykonanie wniosków i uchwał dysponuje

społecznym funduszem uczniowskiego Samorządu.

12. Posiedzenia samorządu odbywają się przynajmniej raz w miesiącu, a drugi raz jako

odprawy z przewodniczącymi rad klasowych.

13.Kadencja w organach Samorządu oraz w komisji rewizyjnej trwa przez rok szkolny.

Uczeń może pełnić tę funkcję pochodzącą z wyboru nie dłużej niż przez dwie

kadencje.

14.Inne szczegółowe zadania Samorządu oraz komisji rewizyjnej może ustanawiać

zebranie delegatów samorządów klasowych.

15. Komisja rewizyjna wybrana jest przez zebranie delegatów na początku roku

szkolnego w składzie przewodniczącego i dwóch członków.

16. Komisja rewizyjna czuwa w ciągu roku szkolnego nad działalnością samorządu

i wszystkich jego agend. Ma prawo kontrolować wydatki i protokóły wszystkich

agend samorządu w każdej chwili na bieżąco, a na koniec roku obowiązana jest

dokonać dokładnej kontroli i złożyć sprawozdanie na ostatnim zebraniu w danym

roku szkolnym i złożyć ocenę pracy rady uczniowskiej wraz z wnioskami do decyzji

zebrania i delegatów.

17. Realizacja zadań regulaminowych samorządu odbywa się poprzez działalność sekcji:

nauki, kulturalno – artystycznej, sportowej i porządkowo-organizacyjnej.

18. Do zadań Samorządu należy m.in.:

1) organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego wypełniania obowiązków szkolnych,

2) przedstawianie władzom Zespołu opinii i potrzeb młodzieży, pełnienie funkcji rzecznika interesów ogółu społeczności uczniowskie,

3)współdziałanie do stworzenia uczniom właściwych warunków do nauki,

4)dbanie o sprzęt i urządzenia szkolne, organizowanie prac na rzecz klasy, Zespołu, środowiska

5)współudział w rozwijaniu zainteresowań naukowych, kulturalnych, sportowych, turystyczno-krajoznawczych, organizacja rozrywki i wypoczynku,

6)organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym na trudności w nauce

7)zapobieganie konfliktom między uczniami i nauczycielami,

8)dbanie – w całokształcie swojej działalności – o dobre imię i honor Zespołu, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.

19. Do uprawnień Samorządu należy m.in.:

1)przekazywanie dyrekcji i radzie pedagogicznej wniosków i opinii w różnych sprawach szkolnych,

2)wyrażanie opinii dotyczących problemów młodzieży, udział w formułowaniu przepisów wewnątrzszkolnych,

3)zapoznawanie się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;

4)redagowanie i wydawanie gazetek szkolnych oraz redagowanie audycji i komunikatów radiowęzła szkolnego, współpraca przy prowadzeniu kroniki szkolnej, organizowanie apeli

itp. w celu informowania ogółu uczniów o swojej działalności i innych sprawach szkolnych,

5)organizowanie życia szkolnego, rozwijanie i zaspokajanie zainteresowań młodzieży,

6)organizowanie działalności oświatowej, kulturalnej, rozrywkowo-sportowej – zgodnie

z potrzebami oraz możliwościami organizacyjnymi,

7)wybór nauczyciela – opiekuna samorządu,

8)udzielanie poręczeń za uczniów w celu wstrzymania wymierzonej kary,

9)zgłaszanie uczniów do wyróżnień i nagród stosowanych w Zespole;

10)udział przedstawicieli – z głosem doradczym – w posiedzeniach Rady pedagogicznej oraz Rady rodziców dotyczących spraw opiekuńczych i wychowawczych,

11)dysponowanie w porozumieniu z opiekunem funduszami będącymi w posiadaniu Samorządu.

20. Samorząd działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Radę pedagogiczną.

§ 13

1. Zadania i kompetencje szkoły-wicedyrektor do spraw dydaktycznych.

2.Wicedyrektor do spraw dydaktycznych podlega Dyrektorowi Zespołu i odpowiada

za realizację zadań dydaktycznych Zespołu.

3. W zakresie swoich obowiązków wicedyrektor do spraw dydaktycznych odpowiada

w szczególności za :

1) przygotowanie młodzieży do pracy i obowiązków zawodowych;

2) nadzór nad pracą dydaktyczną nauczycieli i działanie w kierunku podniesienia jej efektywności;

4. W zakresie przedmiotów wynikających z przydziału w nadzorze hospitacyjnym ;

1) kształtowanie u młodzieży zamiłowania do wybranego zawodu;

2) kierowanie współpracą Zespołu z rodzina i środowiskiem młodzieży ;

3) kierowanie pracą komisji przedmiotów zawodowych, matematyczno-fizycznej

oraz zapewnienie niezbędnych planów i programów nauczania;

4) rozwijanie samorządności młodzieży w zakresie udziału w pracy kół PZiTSan, PZiTB, organizowanie turniejów i olimpiad wiedzy zawodowej;

5) nadzór nad prawidłowym wypełnianiem dokumentacji szkolnej;

6) zadania organizacyjne, do których należą m.in.:

a) kalendarz rad pedagogicznych

b) przydział czynności dodatkowych dla nauczycieli

c) plan hospitacji

d) tematyka kontrolno – hospitacyjna

e) harmonogram dyżurów nauczycieli

f) tygodniowy rozkład zajęć nauczycieli i uczniów

g) organizacja zastępstw za nieobecnych nauczycieli

h) badanie wyników nauczania, opracowanie przy pomocy rady pedagogicznej

standardów i wskaźników mierzenia jakości pracy szkół nadzór nad udziałem nauczycieli

w konferencjach metodycznych

j) opracowanie tematyki szkoleń na radach pedagogicznych (3 szkolenia)

k) nadzór nad pracą komisji zawodowych i pomocniczych

l) gromadzenie i nadzór nad prawidłowością sporządzania rozkładów materiału nauczania

m)przydział zadań w zakresie nadzoru i hospitacji w zakresie określonych przedmiotów.

5. Wicedyrektor do spraw dydaktycznych ściśle współpracuje z wicedyrektorem

do spraw wychowawczo – opiekuńczych.

6. Wicedyrektor do spraw dydaktycznych zastępuje dyrektora w przypadku jego

nieobecności w Zespole i ma prawo podejmować wszystkie decyzje dotyczące

funkcjonowania Zespołu.

§ 14

1. Zadania i kompetencje organów szkoły – wicedyrektor do spraw wychowawczo

-opiekuńczych

2.Wicedyrektor do spraw wychowawczo-opiekuńczych podlega dyrektorowi i odpowiada

za realizację zadań wychowawczo-opiekuńczych Zespołu. W zakresie swoich

obowiązków wicedyrektor do spraw wychowawczo-opiekuńczych odpowiada w

szczególności za:

1)przygotowanie młodzieży do życia w społeczeństwie demokratycznym :

2) nadzór nad pracą dydaktyczną nauczycieli i działanie w kierunku podnoszenia jej efektywności ( w zakresie przedmiotów wynikających z przydziału w nadzorze hospitacyjnym);

3) pomoc zespołowi ds. mierzenia jakości pracy szkoły w przygotowaniu standardów i wskaźników mierzenia jakości pracy szkoły;

4) inspirowanie młodzieży do uczestnictwa w kulturze, rozwijanie wrażliwości estetycznej, postaw moralnych oraz zainteresowań sportem i turystyką;

5) kierowanie działalnością Zespołu w zakresie zapobiegania objawom niedostosowania społecznego, narkomanii i alkoholizmu ;

6) kierowanie współpracą Zespołu z rodzina i środowiskiem młodzieży;

7) kierowanie praca komisji przedmiotów humanistycznych, w-f i p-o;

8) rozwijanie samorządności młodzieży w zakresie pracy samorządu szkolnego, zajęć pozalekcyjnych, pracy radiowęzła szkolnego oraz organizacji wszelkich imprez i uroczystości szkolnych ;

9) nadzór nad pracą komisji rekrutacyjno – kwalifikacyjnej do Zespołu:

10) nadzór nad prawidłowym prowadzeniem dokumentacji szkolnej :

11)przydział zadań w zakresie nadzoru i hospitacji ;

3. Wicedyrektor do spraw wychowawczo – opiekuńczych ściśle współpracuje

z wicedyrektorem do spraw dydaktycznych.

4. Wicedyrektor do spraw wychowawczo – opiekuńczych zastępuje dyrektora

w przypadku jego nieobecności w Zespole i ma prawo podejmować wszystkie decyzje

dotyczące funkcjonowania Zespołu.

 

§ 15

1.Zadania i kompetencje organów szkoły- kierownik warsztatów szkolnych.

2. Kierownik warsztatów szkolnych podlega bezpośrednio dyrektorowi Zespołu. Kierownik

warsztatów szkolnych kieruje i odpowiada za realizację zadań warsztatów szkolnych , a

w szczególności :

1) opracowuje regulamin warsztatów szkolnych będący załącznikiem do statutu Zespołu,

który wymaga zatwierdzenia przez radę pedagogiczną;

2)kieruje działalnością warsztatów szkolnych w zakresie zadań dydaktyczno – wychowawczych, produkcyjnych oraz finansowych;

3) przygotowuje projekty następujących dokumentów programowo – organizacyjnych warsztatów :

    1. rocznego planu pracy warsztatów składającego się z części organizacyjno – produkcyjnej i finansowej;
    2. tygodniowego rozkładu zajęć warsztatowych;
    3. właściwego doboru przedsiębiorstw i zakładów budowlanych pod kątem właściwej realizacji programu nauczania oraz uzyskania zakładanych wyników finansowych;
    4. informacji o stanie pracy warsztatów szkolnych i przedstawienie ich na plenarnych radach pedagogicznych;

4) Prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem

zawodowym nauczycieli zawodu;

5) Zastępuje dyrektora w przypadku jego nieobecności lub nieobecności wicedyrektorów

6) W zakresie swoich uprawnień kierownik warsztatów szkolnych:

a) jest bezpośrednim przełożonym nauczycieli zawodu oraz pracowników

administracyjno – obsługowych warsztatów;

b) jest przełożonym wszystkich nauczycieli i pracowników Zespołu, ma prawo

do przydzielania zadań służbowych wydawania poleceń w przypadku zastępstwa

c) decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego i produkcyjnego

warsztatów szkolnych;

d) ma prawo, pełniąc dyżur pedagogiczny, do formułowania projektu oceny pracy

nauczycieli zawodu;

e) ma prawo do wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych w stosunku do nauczycieli zawodu, podległych pracowników;

f) ma prawo podpisywania umów o praktyczna naukę zawodu z zakładami

z przedsiębiorstwami;

g) odpowiada służbowo przed dyrektorem i radą pedagogiczną za:

- sprawność organizacyjną, poziom wyników dydaktyczno – wychowawczych, produkcyjnych i finansowych warsztatów szkolnych ;

- zapewnienie właściwych warunków pracy i przestrzeganie przepisów bhp w warsztatach szkolnych i pracowniach plastycznych ;

- poziom pracy i nauki w warsztatach szkolnych;

- poziom nadzoru pedagogicznego i stanu doskonalenia zawodowego nauczycieli zawodu;

- uzyskanie wyników finansowych zapewniających utrzymanie warsztatów z uwzględnieniem wynagrodzenia pracowników administracyjno – obsługowych warsztatów szkolnych;

- stan techniczny obiektów warsztatowych oraz maszyn, urządzeń i narzędzi używanych na warsztatach szkolnych;

- dyscyplinę, poziom i atmosferę pracy swych podwładnych, wyposażenie i zabezpieczenie warsztatów, sprawność urządzeń przeciwpożarowych i

przeciw odgromowych, zabezpieczenie pieczęci i druków ścisłego zarachowania stosowanych w warsztatach;

- oszczędność materiałów i energii;

- właściwe prowadzenie dzienników zajęć, terminowe i zgodne z przepisami fakturowanie robót oraz rozliczanie godzin ponadwymiarowych nauczycieli zawodu;

§ 16

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Liceum Plastycznego opracowany przez Dyrektora z uwzględnieniem planów nauczania szkół wchodzących w skład Zespołu oraz planu finansowego Zespołu.

2. W arkuszu organizacyjnym zamieszczona jest liczba nauczycieli Liceum Plastycznego wraz z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczba godzin zajęć edukacyjnych oraz zajęć plastycznych, specjalistycznych z podziałem na grupy w tym kół zainteresowań i zajęć pozalekcyjnych finansowanych z budżetu.

3. Na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący arkusza organizacji Wicedyrektor ds. dydaktycznych ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym (z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy).

4. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący w porozumieniu z jednostką nadzoru.

§ 17

1. W celu realizacji zadań dydaktycznych tworzy się w Liceum Plastycznym pracownie : rysunku i malarstwa, rzeźby, komputerową, języków obcych, języka polskiego. W miarę wprowadzania nowych specjalizacji będą tworzone inne pracownie zapewniające młodzieży wysoki poziom zajęć artystycznych.

2. Pracownie wyposażone są w niezbędne pomoce naukowe, czytniki i monitory, komputery, projektory i inne środki audiowizualne.

3. Uczniowie mogą korzystać z biblioteki pracującej w zależności od ilości godzin zatwierdzonych w arkuszu organizacyjnym.

4. W celu rozwijania zamiłowania i zainteresowania zawodem, na terenie szkoły działają koła plastyczne, recytatorskie, informatyczne.

5. Zespół zapewnia uczniom Liceum Plastycznego zaopatrzenie oraz dostęp do literatury fachowej i specjalistycznej, organizuje wycieczki i wyjazdy związane z realizacją programu edukacyjnego.

6. W celu rozwijania sprawności fizycznej uczniów w Zespole istnieje sala do zajęć w-f oraz sala ćwiczeń wytrzymałościowo – siłowych.

7. Na wniosek lub za zgodą rodziców ucznia Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki, wyznaczając nauczyciela – opiekuna. Odmowa następuje w drodze decyzji.

8. Rok szkolny trwa od 01.09 do 31.08 następnego roku kalendarzowego i dzieli się na dwa

semestry.

9.Terminy przerw świątecznych i ferii będą każdego roku podawane uczniom przed rozpoczęciem zajęć.

10. Zajęcia edukacyjne prowadzone są w ciągu 5 dni w tygodniu. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Obowiązkowe zajęcia lekcyjne dla młodzieży niepracującej trwają od godz. 8.00, a w niektórych przypadkach od 07.05 nie dłużej jak do 1955 i nie powinno ich być więcej dziennie jak osiem godzin.

11. Przewiduje się organizację następujących zajęć pozalekcyjnych nadobowiązkowych:

- koło żeglarskie

- zajęcia SKS

- koło plastyczne

12. Realizacja zadań przygotowania do zawodu następuje poprzez organizowanie ich w formie ćwiczeń w pracowniach artystycznych z podziałem na grupy oraz w formie praktyk zawodowych, których zakres określony jest zgodnie z planami nauczania oraz programami nauczania.

13. W celu zapobiegania wypadkom oraz zapewnienia bezpieczeństwa i właściwych efektów dydaktycznych podczas zajęć lekcyjnych i praktycznych na początku roku przed

rozpoczęciem zajęć wszyscy uczniowie muszą obowiązkowo zapoznać się z przepisami bhp. Osobne szkolenie bhp jest prowadzone przed każdym plenerem.

14. Za sprawy bhp w szkole odpowiedzialny jest Dyrektor Zespołu.

15. Organizacją wszelkich działań w zakresie bhp kieruje inspektor bhp.

16. Obowiązki inspektora bhp powierza się jednemu nauczycielowi lub nauczycielowi zawodu

posiadającemu odpowiednie przeszkolenie oraz uprawnienia.

17. Kandydata na stanowisko inspektora bhp proponuje Dyrektor a zatwierdza Rada

pedagogiczna na posiedzeniu sierpniowym przed rozpoczęciem roku szkolnego.

18. Zakres uprawnień i obowiązków inspektora bhp ustala Dyrektor Zespołu zgodnie

z obowiązującymi przepisami.

19. Zajęcia wychowania fizycznego w klasach liczących trzydziestu uczniów i więcej osobne dla chłopców i dziewcząt będą prowadzone w grupach.. Zajęcia z przedmiotu technologia oraz języka będą dzielone na dwie grupy, w przypadku większej ilości uczniów niż 24.

20. Liczba uczestników kół zainteresowań finansowanych z budżetu Zespołu nie może być niższa niż 15 uczniów.

21.Szkoła może w celu wyrównania poziomu wiedzy i przygotowania kandydatów

organizować kursy przygotowawcze i zajęcia wyrównawcze.

22. Do realizacji celów statutowych Zespół posiada również następujące jednostki

organizacyjne :

- radiowęzeł szkolny

- gabinet lekarski

- archiwum

- szatnie szkolne

- magazyny i zaplecza techniczne dla warsztatów szkolnych

- umywalnie i natryski dla warsztatów szkolnych oraz jako wyposażenie sali w-f

23. W Zespole zatrudnieni są nauczyciele oraz pracownicy administracyjno – obsługowi.

24. Zatrudnienie nauczycieli i innych pracowników odbywa się na zasadzie odrębnych przepisów.

 

 

§ 18

1.Biblioteka szkolna jest jednostką szkolną, służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych Zespołu, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców w miarę możliwości wiedzy o regionie, gromadzeniu szkolnych środków audiowizualnych oraz wideoteki.

2. Z biblioteki korzystają uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy Zespołu, rodzice a także absolwenci, pracownicy zakładów współpracujących z Zespołem, emeryci, dzieci nauczycieli oraz inne osoby, za które poręczenie składa nauczyciel lub inny pracownik szkoły.

3.Każdego roku podawany jest harmonogram pracy biblioteki umożliwiający korzystanie ze

zbiorów.

4.Biblioteka działa na podstawie regulaminu opracowanego przez nauczyciela – bibliotekarza

i zatwierdzonego przez radę pedagogiczną.

5.Do zadań biblioteki należą m.in.:

1) udostępnianie zbiorów zgodnie z ust. 1 i 2;

2) katalogowanie i prowadzenie ewidencji zbiorów;

3)prowadzenie lekcji bibliotecznych;

4) prowadzenie kroniki szkolnej;

5) prowadzenie wideoteki i taśmoteki;

6) prowadzenie informacji o nowościach czytelniczych;

7) prowadzenie propagandy czytelnictwa;

8) wnioskowanie o zakupach do biblioteki;

9) analiza czytelnictwa w Zespole.

§ 19

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2. W swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych nauczyciel ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o jego zdrowie a także poszanowaniem godności osobistej uczniów.

3.Do głównych zadań nauczyciela należy:

1) dążenie do pełni rozwoju osobowości uczniów;

2) dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;

3) realizowanie procesu dydaktycznego stosując najbardziej efektywne metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących;

4) poinformowanie ucznia na, 3 tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady pedagogicznej, o przewidywanych dla niego stopniach okresowych lub rocznych;

5) dbanie o prawidłowy rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowań;

6) w ocenianiu uczniów kierowanie się bezstronnością i obiektywizmem oraz sprawiedliwym traktowaniem uczniów, dokształcaniem i wychowaniem uczniów w duchu sprawiedliwości społecznej i szacunku dla pracy, w duchu humanitaryzmu, tolerancji i patriotyzmu, w trosce o właściwe postawy obywatelskie i moralne, zgodne z ideą demokracji;

7) stosowanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania

8) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów;

9) stwarzanie możliwości dalszego rozwoju uczniom szczególnie zdolnym;

10)doskonalenie własnych umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.

4. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo.

5. W ramach czasu pracy nauczyciel obowiązany jest:

1) realizować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z

uczniami;

2) realizować zajęcia zgodnie z przydziałem godzin określonym w arkuszu

organizacyjnym ;

3) realizować inne czynności wynikające z zadań statutowych Zespołu;

4) podejmować zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym;

5)pełnić dyżury w miejscach określonych w harmonogramie dyżurów nauczycieli;

6)współpracować ze szkolną komisją rekrutacyjno - kwalifikacyjną w sprawach prowadzenia akcji naboru do Zespołu;

7)współpracować z rodzicami uczniów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.

8)Nauczyciel, dla którego ustalony plan zajęć w pewnych okresach roku szkolnego nauki nie wyczerpuje obowiązującego tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych powinien nauczać w odpowiednio wyższej ilości godzin w innych okresach danego roku szkolnego; praca wykonywana zgodnie z tak ustalonym planem zajęć nie jest pracą w godzinach ponad wymiarowych.

9) Za godziny nie wypracowane w pewnych okresach roku można zaliczyć nauczycielowi za jego zgodą :

- pełnienie zastępstw nieodpłatnych;

- godziny wypracowane podczas wycieczek ( za soboty i niedziele);

- opiekę w czasie “drzwi otwartych” w soboty oraz inne zajęcia o charakterze opieki nad uczniami w dniu wolnym od pracy;

- pracę w czasie egzaminu dojrzałości.

10) Wynagrodzenie wypłacane jest nauczycielowi miesięcznie z góry w pierwszym dniu miesiąca. Jeżeli pierwszy dzień jest dniem ustawowo wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłacane jest w dniu następnym.

11) Przydzielenie nauczycielowi wiźkszej ilości godzin ponad wymiarowych nić ź wymiaru zajźę wymaga jego zgody pisemnej.

§ 20

1. Dla Liceum Plastycznego tworzy się zespół przedmiotowy przedmiotów artystycznych..

2. Przewodniczących zespołów powołuje Dyrektor Zespołu każdego roku na sierpniowym

posiedzeniu rady pedagogicznej;

3. Do najważniejszych zadań zespołów przedmiotowych należy m.in.:

1) zorganizowanie nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgodnienie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania;

2) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania wyników nauczania prace w zakresie monitorowania i ewaluowania szkolnego i przedmiotowego systemu nauczania;

3)organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;

4)współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych warsztatów szkolnych, a także uzupełnienie ich wyposażenia;

5)wspólne opiniowanie przygotowanych w Zespole innowacyjnych programów nauczania;

6)dokonywanie korekt programów nauczania.

 

§ 21

1. Zadaniem wychowawcy klasowego jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności :

1)tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczności;

2)inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;

3)podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:

1)otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;

2)planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki oraz integrujące zespół uczniowski;

3)współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);

4) utrzymuje kontakt z rodzicami w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo –

5)wychowawczych ich dzieci oraz włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły;

6)współpracuje z pełnomocnikiem ds. resocjalizacji i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów;

3. Wychowawcy klas pierwszych mają ponadto za zadanie :

1) nawiązywać ścisłą współpracę z rodzicami nowoprzyjętych uczniów;

2) określać różnice w stopniu przystosowania do nauki w szkole ponadgimnazjalnej oraz

podjęcie działań w celu ich zminimalizowania;

3) opracować system kontaktów z domem uczniów mających szczególne trudności w zaadoptowaniu się w nowym środowisku;

4) zapoznawać uczniów z systemem pracy i problemami w sposobie uczenia się i zachowania w szkole średniej.

5) Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.

6) Wychowawca odpowiada za prowadzenie dokumentacji klasowej, dziennika, arkuszy ocen, protokółów egzaminacyjnych..

7) Wychowawca klasy oraz każdy nauczyciel realizuje Program Wychowawczy

§ 22

A. Uczeń w zakresie organizacji procesu dydaktycznego ma prawo do :

a) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy

umysłowej;

b) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli

postępów w nauce zgodnie z funkcjonującym WSO;

c) pomocy w przypadku trudności w nauce;

d) informacji na tydzień przed końcem okresu lub roku szkolnego o przewidywanych dla niego ocenach okresowych lub rocznych, a na 3 tygodnie przed końcem okresu lub roku szkolnego, jeżeli uczniowi przewiduje się wystawić ocenę niedostateczną na koniec okresu lub zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych;

e) składania egzaminu poprawkowego z jednego przedmiotu.

1.Zawiadomienie o grożącej uczniowi ocenie niedostatecznej winno być przekazane pisemnie w formie listu poleconego do rodziców lub ustnie po wezwaniu rodzica do szkoły, po czym informacja ta winna być odnotowana w dzienniku i podpisana przez rodzica.

2. Prawo do egzaminu poprawkowego przysługuje uczniowi, który otrzymał jedna ocenę niedostateczną okresową (w wyjątkowych wypadkach za zgodą Rady pedagogicznej z 2 zajęć edukacyjnych).

3. Szczegółowe zasady klasyfikowania i oceniania uczniów jak również przeprowadzania egzaminów poprawkowych, sprawdzających oraz klasyfikacyjnych zawarte są w SSO.

4. Ponadto uczeń ma prawo do:

1) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności;

2)korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, jeśli z przyczyn losowych potrzebna jest pomoc materialna;

3) życzliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym;

4)swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących Zespołu, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób;

5)rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;

6)korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zawodowego;

7)korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych;

8)wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową;

5. Uczeń pełnoletni ma prawo usprawiedliwiania nieobecności w szkole.

6. W stosunku do uczniów niepełnoletnich obowiązek usprawiedliwiania nieobecności lub powiadamiania o przyczynie nieobecności mają rodzice.

7. Uczennica w ciąży nie może być pozbawiona prawa ukończenia szkoły.

8. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie Zespołu.

B. Określa się następujące rodzaje kar wobec uczniów:

    1. upomnienie od wychowawcy klasy;
    2. rozmowa ostrzegająca z wychowawcą klasy i rodzicami;
    3. rozmowa ostrzegająca z wychowawcą, rodzicami i Dyrektorem;
    4. nagana pisemna z zawiadomieniem rodziców;
    5. przeniesienie do innej klasy w Zespole (jeśli istnieje taka możliwość);
    6. przeniesienie ucznia podlegającego obowiązkowi szkolnemu do innej szkoły na podstawie wniosku Dyrektora do kuratora oświaty ze względów wychowawczych;
    7. skreślenie ucznia nie podlegającego obowiązkowi szkolnemu z listy uczniów z zachowaniem określonej procedury;

1. Od zastosowanej kary uczeń ma prawo odwołać się do Dyrektora, Rady pedagogicznej lub kuratora oświaty (delegatura w Kaliszu) w terminie 2 tygodni.

2. Określa się następujące rodzaje nagród:

1) wyróżnienie na tle klasy przez wychowawcę - pochwała;

2) wyróżnienie i pochwała na tle całej szkoły - pochwała na piśmie;

3) list pochwalny do rodziców;

4) list pochwalny i nagroda rzeczowa;

3. Zespół w osobie wychowawcy lub Dyrektora ma obowiązek informować rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej nagrodzie lub karze.

4. Wszelkie nagrody i kary winny być zapisane przez wychowawcę w dzienniku lekcyjnym..

§ 23

  1. Skreślenie ucznia nie podlegającego obowiązkowi szkolnemu z listy uczniów musi być poprzedzone następującą procedurą :

1) wychowawca wypełnił wszystkie obowiązki współpracy z rodzicami i wystawił ocenę naganna z zachowania;

2) sprawdzona została przez dyrekcję Zespołu prawidłowość oceniania i klasyfikowania a Rada pedagogiczna nie wyraziła zgody na egzaminy klasyfikacyjne;

3) zasięgnięta została opinia Samorządu;

4) powyższe działania zostały udokumentowane w dzienniku lekcyjnym;

2. Dyrektor Zespołu może wstrzymać wykonanie kary skreślenia z listy uczniów na czas próby (1 miesiąca), jeśli uczeń pozyska poręczenie Rady Samorządu Uczniowskiego.

3. Uczeń (rodzic ucznia) może wnieść od wymierzonej kary skreślenia z listy uczniów

odwołanie do dyrektora.

§ 24

Zasady rekrutacji, formy, zakres tematyczny egzaminów wstępnych oraz zasady informowania kandydatów w sprawie przyjmowania uczniów do Liceum Plastycznego określają wewnątrzszkolne zasady rekrutacji do Liceum Plastycznego.

§ 25

 

Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Zespołu określa Wewnątrzszkolny System Oceniania

Wewnątrzszkolny System oceniania (WSO) ustala się na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 roku w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych jak również w oparciu o Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 6 lutego 2002 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.

WSO określa wymagania edukacyjne co do poszczególnych stopni, formy, sposoby częstotliwości kontroli oraz zasady przeprowadzania egzaminów poprawkowych, sprawdzających i klasyfikacyjnych, zasady funkcjonowania systemu odwoławczego przy w/w egzaminach oraz zasady informowania uczniów i rodziców o ocenach.

A. Zasady promowania uczniów Liceum Plastycznego :

1. Uczeń uzyskujący oceny celujące i bardzo dobre z przedmiotów artystycznych lub osiągający sukcesy artystyczne może być promowany do klasy wyższej poza normalnym trybem z końcem lub w ciągu roku szkolnego, z zastrzeżeniem pkt. 2.

2. W szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne promocja do klasy wyższej poza normalnym trybem dotyczy uczniów realizujących indywidualny tok nauki, zgodnie z odrębnymi przepisami.

3. Promowanie polega na zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną wyników końcoworocznej klasyfikacji i obejmuje podjęcie uchwał o :

1) promowaniu uczniów do klas programowo wyższych lub ukończeniu szkoły,

2) promowaniu uczniów poza normalnym trybem,

3) wyróżnieniu i odznaczeniu uczniów.

4. Uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną wyższą od stopnia niedostatecznego a z przedmiotów :

a) rysunek i malarstwo

b) specjalność artystyczna

c) sztuka artystyczna

wyższą od dopuszczającej.

5. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna, a w przypadku przedmiotów wymienionych w pkt. 4 – ocena dopuszczająca, może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

6. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

7. Egzamin poprawkowy przeprowadza powoływana przez dyrektora szkoły komisja w składzie :

1) dyrektor szkoły albo inny nauczyciel pełniący w szkole funkcję kierowniczą – jako

przewodniczący komisji,

2) nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu,

3) nauczyciel tego samego przedmiotu lub pokrewnego przedmiotu.

8. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 7 pkt. 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.

9. Statut szkoły określa zakres i tryb przeprowadzania egzaminu poprawkowego.

10. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne oraz ocenę ustalona przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia lub zwięzłą informację o ustalonych odpowiedziach ucznia.

11. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

12. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w pkt. 4 lub nie zdał egzaminu poprawkowego, podlega skreśleniu a listy uczniów, chyba, że rada pedagogiczna wyrazi zgodę na powtarzanie klasy.

13. W ciągu całego cyklu kształcenia w danym typie szkoły uczeń może powtarzać klasę tylko jeden raz.

14. Uczeń kończy Liceum Plastyczne po zdaniu egzaminu dyplomowego.

15. Do ucznia, który na zakończenie klasy programowo najwyższej nie spełnił warunków określonych w pkt. 4, stosuje się odpowiednio pkt. 12.

B. Zasady klasyfikowania i oceniania uczniów Liceum Plastycznego :

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli nauczyciel nie miał podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionych nieobecności na zajęciach edukacyjnych może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

3. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

4.Egzaminowi klasyfikacyjnemu podlegają uczniowie, którzy :

1) nie są klasyfikowani z przyczyn usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności

w szkole,

2) zostali przyjęci lub przeniesieni z innych szkół bądź też z innych typów szkół w Zespole

i zobowiązani są do uzupełnienia różnic programowych,

3) na podstawie odrębnych przepisów realizują indywidualny tok nauki lub spełniają

obowiązek poza szkołą macierzystą.

5. Dla uczniów przeniesionych z innych szkół lub klas Zespołu wicedyrektor ds. dydaktycznych ustala na podstawie planów nauczania różnice programowe i określa z których przedmiotów uczeń jest zobowiązany zdać egzamin klasyfikacyjny. Informacje o tym umieszcza się na podaniu ucznia, określa termin egzaminu oraz przekazuje wychowawcy. Nauczyciele u których uczeń składa egzamin klasyfikacyjny określają zakres materiału. Terminu egzaminów klasyfikacyjnych są ustalane z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz nauczycielem – egzaminatorem i określone na piśmie.

6. Terminy w/w egzaminów klasyfikacyjnych ustala Dyrektor lub wicedyrektor Zespołu.

 

§ 22

W przypadku zaś uczniów mających nieusprawiedliwione nieobecności w szkole na prośbę ucznia lub jego rodziców – zgodę na przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego wyraża Rada pedagogiczna na posiedzeniu przed semestralną rada klasyfikacyjną.

1) uczniowie uzupełniający różnice programowe zobowiązani są do złożenia egzaminu

klasyfikacyjnego w terminie 6 tygodni od daty przyjęcia lub przeniesienia do klasy

Zespołu (z materiału obejmującego jeden semestr) lub w terminie 8 tygodni (z materiału

całorocznego);

2) uczniowie, w przypadku których nie zostały spełnione warunki niezbędne do

sklasyfikowania ich z powodu nieobecności na zajęciach dydaktycznych muszą

obowiązkowo zakończyć egzamin w terminie określonym wcześniej przez radę

pedagogiczną, ale przed semestralnym posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady

pedagogicznej;

7. Uczeń przeniesiony z innej szkoły lub innej klasy Zespołu, któremu wyznaczono egzaminy klasyfikacyjne (jako różnice programowe) i który nie zdał egzaminu w wyznaczonym terminie z więcej niż jednego przedmiotu – zostaje skreślony z listy uczniów lub przesunięty do klasy poprzedniej (dotyczy ucznia Zespołu).

8. W przypadku nie zaliczenia jednego przedmiotu w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość powtórnego zdawania egzaminu klasyfikacyjnego :

- w ciągu pierwszych tygodni II semestru

- gdy egzamin klasyfikacyjny wyznaczony był w semestrze II – wówczas uczeń może go

zdawać w ostatnim tygodniu ferii.

9. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej za wyjątkiem egzaminu z rysunku zawodowego lub technicznego, informatyki i wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych. Egzamin z zajęć praktycznych ma formę zadań praktycznych w zakresie i terminie ustalonym przez kierownika warsztatów.

Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Zespołu.

10. W skład komisji wchodzą :

1) Dyrektor Zespołu lub nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze – jako

przewodniczący komisji,

2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminator,

3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

11. Z przeprowadzonych egzaminów klasyfikacyjnych sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokółu załącza się pisemne prace ucznia, a w protokóle podaje się zwiężłą informację o odpowiedziach ucznia.

12. Uczniowi realizującemu indywidualny program lub tok nauki na podstawie odrębnych przepisów wyznacza się egzamin klasyfikacyjny.

13. W uzasadnionych przypadkach uczeń może, na własną prośbę, za zgodą rady pedagogicznej, realizować obowiązkowe zajęcia edukacyjne określone w planie nauczania danej klasy w ciągu 2 kolejnych lat, w łącznym wymiarze godzin nieprzekraczającym wymiaru godzin przewidzianego dla danej klasy.

 

 

 

§ 26

1. Egzamin dyplomowy jest formą komisyjnej oceny poziomu przygotowania zawodowego uczniów.

2. Do egzaminu dyplomowego uczeń może być dopuszczony, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej spełnił warunki określone w pkt. 4.

3. Egzamin dyplomowy przeprowadza państwowa komisja egzaminacyjna zwana dalej “komisją egzaminacyjną”, powoływana w każdej szkole.

4. Dyrektor specjalistycznej jednostki nadzoru, zwanej dalej “jednostką nadzoru” utworzonej na podstawie art. 32a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej “ustawą”, powołuje, na wniosek dyrektora szkoły, przewodniczącego komisji egzaminacyjnej, spośród nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkole, nie później niż na 30 dni

przed terminem egzaminu dyplomowego, upoważniając go do powołania, w terminie 14 dni, pozostałych członków komisji egzaminacyjnej.

5. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą :

1) przewodniczący

2) dyrektor szkoły, jeżeli nie jest przewodniczącym

3) egzaminatorzy, którymi są nauczyciele przedmiotów objętych egzaminem dyplomowym.

6. Przewodniczący komisji egzaminacyjnej może dokonać podziału komisji egzaminacyjnej na zespoły egzaminacyjne, przeprowadzające poszczególne części egzaminu dyplomowego, oraz wyznaczyć przewodniczących tych zespołów.

7. Jeżeli przewodniczący komisji egzaminacyjnej, z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn, nie może wziąć udziału w egzaminie dyplomowym, dyrektor jednostki nadzoru powołuje innego nauczyciela zatrudnionego w danej szkole.

8. Egzamin dyplomowy przeprowadza się w terminach umożliwiających przeprowadzenie egzaminu maturalnego.

9. Terminy przeprowadzania poszczególnych części egzaminu dyplomowego ustala przewodniczący komisji egzaminacyjnej, informując o nich uczniów przystępujących do egzaminu dyplomowego oraz jednostkę nadzoru.

10. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów są obowiązani poinformować uczniów klas programowo najwyższych o zakresach obowiązujących treści programów nauczania, stanowiących podstawę przygotowania tematów egzaminacyjnych, nie później niż na 5 miesięcy przed terminem egzaminu dyplomowego.

11. Obserwatorami egzaminu dyplomowego mogą być przedstawiciele ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, jednostki nadzoru, szkół wyższych oraz związków zrzeszających artystów.

12. Osoby, o których mowa w pkt. 11, nie uczestniczą w przeprowadzaniu egzaminu dyplomowego ani w ustalaniu jego wyników.

13. W Liceum Plastycznym egzamin dyplomowy obejmuje :

1) część praktyczną polegającą na :

a) prezentacji i obronie pracy dyplomowej z zakresu kształconej specjalności

artystycznej,

b) prezentacji i obronie prac dyplomowych z zakresu rysunku i malarstwa oraz sztuki

stosowanej

2) część ustną z historii sztuki.

14. Kolejność zdawania poszczególnych części egzaminu dyplomowego ustala przewodniczący komisji egzaminacyjnej.

15. Ocenę z części praktycznej oraz części ustnej egzaminu dyplomowego proponuje i uzasadnia egzaminator, uzgadniając ją z pozostałymi członkami komisji egzaminacyjnej (zespołu egzaminacyjnego).

16. W przypadku rozbieżności opinii decyduje większość głosów. Ocena wystawiona przez komisję egzaminacyjną (zespół egzaminacyjny) jest ostateczna.

17. Tematy egzaminacyjne dla części ustnej egzaminu dyplomowego przygotowuje egzaminator – nauczyciel przedmiotu objętego egzaminem, a zatwierdza przewodniczący komisji egzaminacyjnej, opatrując je podpisem oraz podłużną pieczęcią szkoły. Tematy egzaminacyjne przechowuje przewodniczący komisji egzaminacyjnej. tematów egzaminacyjnych nie udostępnia się uczniom.

18. Zakres treści tematów egzaminacyjnych jest zgodny z podstawą programową kształcenia w danym zawodzie. Każdy zestaw egzaminacyjny zawiera trzy tematy (zestawy) do omówienia lub rozwiązania przez ucznia..

19. Z przygotowanych zestawów egzaminacyjnych uczeń losuje jeden zestaw. Zmiana wylosowanego zestawu egzaminacyjnego na inny jest niedozwolona.

20. Uczeń otrzymuje 20 minut na przygotowanie odpowiedzi. Po wylosowaniu zestawu egzaminacyjnego uczeń nie opuszcza sali przed zakończeniem egzaminu z danego przedmiotu.

W uzasadnionych przypadkach przewodniczący komisji egzaminacyjnej (zespołu egzaminacyjnego) może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami. Opuszczenie sali w innych przypadkach – przed zakończeniem egzaminu - jest równoznaczne z odstąpieniem od egzaminu dyplomowego.

21. Czas trwania części ustnej egzaminu dyplomowanego nie przekracza 60 minut. Komisja egzaminacyjna (zespól egzaminacyjny) nie może w tym samym czasie egzaminować więcej niż jednego ucznia.

22. Egzamin dyplomowy ocenia się wg. skali, o której mowa w

23. Uczeń zdał egzamin dyplomowy, jeżeli otrzymał :

1) w części praktycznej – ocenę wyższą od stopnia niedostatecznego,

2) w części ustnej – ocenę wyższą od stopnia niedostatecznego.

24. Uczniowie niepełnosprawni przystępują do egzaminu dyplomowanego w powszechnie obowiązującym terminie. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący komisji egzaminacyjnej zezwala na przeprowadzenie ustnej i praktycznej części egzaminu dyplomowanego w wydzielonej sali lub w domu ucznia, ustalając warunki i sposób przeprowadzenia egzaminu odpowiednio do możliwości ucznia, w szczególności jego możliwości mówienia, pisania i poruszania się.

25. Z egzaminu dyplomowanego każdego ucznia sporządza się protokół według wzoru określonego odrębnymi przepisami.

26. Dokumentację egzaminu dyplomowego przechowuje szkoła według zasad określonych odrębnymi przepisami.

27. Uczeń, który nie zdał egzaminu dyplomowanego w całości lub w cęści praktycznej lub ustnej może przystąpić do egzaminu poprawkowego z danej części8 lub całości egzaminu dyplomowanego w terminie ustalonym przez przewodniczącego, nie później niż do dnia 30 września danego roku.

28. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu dyplomowanego albo przerwał egzamin dyplomowy w części praktycznej lub ustnej, może do niego przystąpić w dodatkowym terminie, ustalonym przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej, nie później niż do dnia 30 września danego roku.

29. W przypadkach, o których mowa w pkt. 27 i 28 , komisja egzaminacyjna zalicza tę część egzaminu dyplomowego, z której poprzednio otrzymał ocenę wymieniona w pkt. 22.

30. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego może przystąpić do egzaminu dyplomowego w trybie egzaminu eksternistycznego.

31. Odstąpienie od egzaminu dyplomowego w części praktycznej lub ustnej oraz niestawienie się na egzamin dyplomowy z przyczyn nieusprawiedliwionych powoduje skreślenie ucznia z listy zdających. Ponowne przystąpienie do egzaminu dyplomowego może nastąpić w trybie egzaminu eksternistycznego.

32. Termin ponownego egzaminu dyplomowego ustala dyrektor szkoły w porozumieniu w ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

33. Kwestie między uczniem a państwową komisją egzaminacyjną, wynikające ze stosowania przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu dyplomowego, rozstrzyga minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

 

§ 27

Egzamin maturalny przeprowadza się zgodnie z przepisami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 6 lutego 2002 roku (Dz.U. nr 14 z 2002 roku).

§ 28

Postanowienia końcowe :

1. Tablice i stemple szkól wchodzących w skład Zespołu posiadają u góry nazwę Zespołu,

a u dołu nazwę danej szkoły.

2. W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkoły wchodzące

w skład Zespołu szkół podaje się nazwę szkoły ; nazwa Zespołu umieszczona jest na

pieczęci urzędowej.

3. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

4. Zasady prowadzenia przez Zespół gospodarki materiałowej i finansowej określają odrębne

przepisy.

5. Zespół posiada ośrodek szkoleniowo – wypoczynkowy w Zygmuntowie. Ośrodek stanowi

7 murowanych domków campingowych każdy o pow. ok. 25-30 m2 położonych na

dzierżawionym terenie nad jeziorem Wilczyn.

6. Działalnością ośrodka bezpośrednio kieruje komisja socjalna Zespołu.

7. Funkcjonowanie ośrodka odbywa się zgodnie z opracowanym “Regulaminem ośrodka”

zatwierdzonym przez ogólne zebranie pracowników Zespołu.

8. Przy Zespole działa Uczniowski Jacht Klub Sportowy “Bryza” posiadający przystań

na terenie Jacht Klubu Polskiego w Kaliszu7 oraz bazę żeglarską w miejscowości

Wygryny (gmina Ruciane – Nida).

9. Uczniowski Jacht Klub Sportowy “Bryza” należy do Kaliskiego Okręgowego Związku

Żeglarskiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści :

1. Nazwa szkoły........................................................................................................... § 1

2. Zawód i kierunki kształcenia..................................................................................... § 2

3. Organ prowadzący.................................................................................................... § 3

4. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny.................................................................... § 4

5. Cele dydaktyczne szkoły........................................................................................... § 5

6. Kwalifikacje absolwenta............................................................................................ § 6

7. Zadania szkoły i metody ich realizacji........................................................................ § 7

8. Organy szkoły........................................................................................................... § 8

9. Zadania i kompetencje Dyrektora szkoły................................................................... § 9

10. Zadania i kompetencje Rady pedagogicznej............................................................... § 10

11. Zadania i kompetencje Rady rodziców....................................................................... § 11

12. Zadania i kompetencje Samorządu uczniowskiego..................................................... § 12

13. Zadania i kompetencje Wicedyrektora do spraw dydaktycznych................................. § 13

14. Zadania i kompetencje Wicedyrektora do spraw wychowawczo – opiekuńczych....... § 14

15. Zadania i kompetencje Kierownika warsztatów szkolnych......................................... § 15

16. Arkusz organizacyjny................................................................................................ § 16

17. Organizacja i realizacja zadań dydaktycznych i statutowych....................................... § 17

18. Biblioteka szkolna..................................................................................................... § 18

19. Zadania i obowiązki nauczyciela................................................................................ § 19

20. Zespoły przedmiotowe.............................................................................................. § 20

21. Zadania wychowawcy klasowego.............................................................................. § 21

22. Uczniowie szkoły...................................................................................................... § 22

a) prawa i obowiązki

b) nagrody i kary

23. Tryb postępowania w przypadku skreślenia ucznia z listy uczniów............................ § 23

24. Zasady rekrutacji...................................................................................................... § 24

25. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.......................................... § 25

26. Egzamin dyplomowy................................................................................................ § 26

27. Egzamin maturalny................................................................................................... § 27

28. Postanowienia końcowe............................................................................................ § 28