Uchwała Nr ........................

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia ..................................

 

w sprawie utworzenia Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy.

 

Na podstawie art. 4 ust.1 pkt 1, art. 12 pkt. 8 lit. i, art. 92 ust.1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592

z późn. zm.), art.5 ust.2 i 5a, art.9 ust.1 pkt 3 lit. h, art.58 ust.1, 6 i 7, art.62 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz.329

z późn. zm.) w związku z § 1 pkt 3 lit. i rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych ( Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późn. zm. ) uchwala się co następuje:

 

 

§ 1.

 

Z dniem 1 września 2004 r. tworzy Szkołę Specjalną Przysposabiającą do Pracy z siedzibą w Kaliszu przy ul. Handlowej 30.

 

§ 2.

 

Akt założycielski Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy, stanowi załącznik Nr 1 do uchwały.

 

§ 3.

 

Organizację Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy określa statut stanowiący załącznik Nr 2 do uchwały.

 

§ 4.

 

Szkołę Specjalną Przysposabiającą do Pracy włącza się w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Kaliszu przy ul. Handlowej 30.

 

 

 

 

§ 5.

 

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.

 

§ 6.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia

1 września 2004 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U Z A S A D N I E N I E

do uchwały Nr ..........................Rady Miejskiej Kalisza

z dnia ......................

 

w sprawie utworzenia Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy.

 

Zgodnie z art. 9 ust.1 pkt 3 lit. h ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz.329 z późn. zm.) gminy mogą tworzyć trzyletnie szkoły specjalne przysposabiające do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego przysposobienie do pracy.

W związku z powyższym wywołanie uchwały jest uzasadnione.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1

do uchwały .............................

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia .................................

 

 

AKT ZAŁOŻYCIELSKI

SZKOŁY SPECJALNEJ PPRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY

 

 

Na podstawie art. 4 ust.1 pkt 1, art. 12 pkt. 8 lit. i, art. 92 ust.1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), art.5 ust.2 i 5a, art.9 ust.1 pkt 3 lit. h, art.58 ust.1, 6 i 7, art.62 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz.329 z późn. zm.) w związku z § 1 pkt 3 lit. i rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych ( Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późn. zm. ) uchwala się co następuje:

 

 

zakłada się z dniem 1 września 2004 roku

 

SZKOŁĘ SPECJALNĄ PPRZYSPOSABIAJĄCĄ DO PRACY

 

w Kaliszu przy ul. Handlowej 30

 

 

 

 

..................................

Załącznik Nr 2

do uchwały .............................

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia .................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STATUT

SZKOŁY SPECJALNEJ

PRZYSPOSABIAJĄCEJ do PRACY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Statut

Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy

przy

Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym

im. Janusza Korczaka

w Kaliszu

 

Statut Szkoły opracowano na podstawie Ramowego statutu publicznej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 marca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół - załącznik nr 4. Niniejszy Statut stanowi część składową Statutu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Kaliszu.

 

 

 

§ 1.

1. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy stanowi integralną część Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Kaliszu:

1) adres Szkoły: 62-800 Kalisz, ul. Handlowa 30;

2) organem prowadzącym Szkołę jest: Miasto Kalisz;

3) nazwa Szkoły używana w pełnym brzmieniu: Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy;

4) na świadectwach i legitymacjach szkolnych używa się pieczęci w brzmieniu: Szkoła Przysposabiająca do Pracy;

5) nauka w Szkole trwa 3 lata;

6) młodzież kończąc szkołę uzyskuje ogólne przygotowanie do pracy.

§ 2.

1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i przepisach wykonawczych w zakresie kształcenia specjalnego, a w szczególności:

1) zapewnia uczniom możliwość wszechstronnego rozwoju umysłowego, moralno-emocjonalnego i fizycznego zgodnie z ich psychofizycznymi możliwościami;

2) umożliwia uczniom zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania wyuczonych czynności zawodowych i samoobsługi potrzebnej w życiu codziennym;

3) tworzy pozytywnie oddziaływujące środowisko wychowawcze pozwalające na kompensowanie istniejących braków i trwałych uszkodzeń organicznych w celu podniesienia ogólnej sprawności i rozwoju uczniów;

4) realizuje zadania oraz wdraża wartości i treści wychowawcze

ujęte w Programie wychowawczym Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego;

5) prowadzi działalność profilaktyczną mającą na celu ochronę uczniów przed potencjalnymi zagrożeniami oraz wyposaża ich w umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych – zgodnie z Programem profilaktyki Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

2. Zadania edukacyjne, rewalidacyjne i profilaktyczne szkoła realizuje poprzez:

  1. dostosowanie treści, metod i organizacji kształcenia do możliwości rozwojowych uczniów z uwzględnieniem specjalnych zabiegów rewalidacyjnych;
  2. udzielanie uczniom wszechstronnej pomocy psychologicznej, pedagogicznej i rewalidacyjnej w celu przywracania im utraconej wiary we własne siły oraz umożliwienie osiągania pozytywnych wyników w nauce;
  3. tworzenie dobrych i bezpiecznych warunków pracy dydaktyczno-wychowawczej i opieki nad uczniami oraz otoczenie ich życzliwą i serdeczną atmosferą na terenie szkoły;
  4. zapewnienie uczniom wystarczająco długiego okresu na zdobywanie odpowiednich umiejętności praktycznych, utrwalanie poszczególnych sprawności działania i wartościowych społecznie nawyków;

3. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów, opracowane przez zespół nauczycieli pracujących w poszczególnych oddziałach przysposabiających do pracy stanowią załącznik do Statutu szkoły.

4. Szkoła prowadzi, zgodnie z możliwościami finansowymi, zajęcia dodatkowe dla uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości rozwojowych, w tym przede wszystkim:

  1. zajęcia rewalidacyjne;
  2. zajęcia sportowe;
  3. zajęcia kształtujące kreatywność.

5. Uczniowie mogą, w zależności od zainteresowań i możliwości rozwojowych, uczestniczyć w różnych formach zajęć pozalekcyjnych organizowanych w Ośrodku.

6. Szkoła, w miarę możliwości finansowych, organizuje opiekę i pomoc uczniom, którzy z przyczyn losowych, rodzinnych lub rozwojowych potrzebują pomocy i wsparcia, w tym również materialnego na zasadach i formach określonych w Statucie Ośrodka.

7. Szkoła prowadzi współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki uczniów oraz instytucjami świadczącymi specjalistyczna pomoc uczniom i ich rodzinom (prawnym opiekunom) na zasadach i w formach określonych w Programie wychowawczym Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

 

 

§ 3.

1. Organami Szkoły, które są wspólne dla Szkoły i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, są:

  1. dyrektor Ośrodka,
  2. Rada Pedagogiczna,
  3. Rada Rodziców,
  4. Samorząd Uczniowski.

 

§ 4.

1. Organizację Szkoły regulują: przepisy wykonawcze Ministra Edukacji Narodowej i Sportu do ustawy z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty; prawo lokalne – stanowione przez Radę Miejską Kalisza oraz decyzje organów Ośrodka.

2. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział.

3. Liczba uczniów w oddziale wynosi od 6 do 8.

4. W przypadku, gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone liczbę uczniów w oddziale obniża się o 2.

5. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą Miasta Kalisza, liczba uczniów w oddziałach może być niższa od liczby określonej w ust. 3 i 4.

6. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w Szkole w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Ośrodka opracowany przez dyrektora – do dnia 30 kwietnia każdego roku, który zatwierdza Wydział Edukacji Urzędu Miejskiego w Kaliszu do dnia 30 maja danego roku.

7. Podstawę opracowania arkusza organizacji Szkoły na dany rok szkolny stanowi ramowy plan nauczania z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, który opracowuje dyrektor dla całego 3-letniego cyklu kształcenia uczniów, z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego.

8. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną, ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację zajęć dydaktycznych uczniów w danym roku szkolnym.

9. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć szkolnych, przerw w nauce oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

 

§ 5.

1. Podstawową formą pracy Szkoły są obowiązkowe zajęcia edukacyjne uczniów organizowane w systemie klasowo-lekcyjnym w ramach kształcenia ogólnego i zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy.

2. Godzina lekcyjna zajęć edukacyjnych trwa 45 minut.

3. Uczniowie w ramach zajęć edukacyjnych korzystają z wydzielonych do tego celu izb lekcyjnych i pracowni przysposobienia do pracy, a także w miarę potrzeb z warsztatów szkolnych, biblioteki szkolnej i pracowni komputerowej.

4. Organizację pracy biblioteki szkolnej, zakres i formy jej działalności w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych uczniów oraz zadania nauczyciela bibliotekarza w tym zakresie określa Statut Ośrodka.

 

§ 6.

1. Szczegółowy zakres zadań, powinności i obowiązków nauczycieli, zespołów nauczycielskich i wychowawców klas określa Statut Ośrodka.

2. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale oraz specjaliści pracujący z uczniami tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla każdego ucznia indywidualnego programu edukacyjnego, z uwzględnieniem programu przygotowania do pracy opracowanego dla danego oddziału.

3. Zespoły nauczycieli prowadzących zajęcia w poszczególnych oddziałach tworzą zespół nauczycieli klas przysposabiających do pracy, który w szczególności:

  1. koordynuje opracowanie programów przygotowania do pracy uczniów w poszczególnych oddziałach;
  2. organizuje wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli pracujących w oddziałach przysposabiających do pracy;
  3. opracowuje zasady wewnątrzszkolnego oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć określonych w szkolnym planie nauczania.
  4. współpracuje w organizacji i wyposażeniu pomieszczeń szkolnych przystosowanych do kształcenia uczniów w zakresie przysposobienia do pracy.

4. Pracą zespołu nauczycieli klas przysposabiających do pracy kieruje nauczyciel powołany przez dyrektora Ośrodka, na wniosek zespołu.

 

§ 7.

1. Oddziałem klasy przysposabiającej do pracy opiekuje się nauczyciel wychowawca w ciągu całego etapu edukacyjnego.

2. Nauczyciele wychowawcy realizują cele i zadania wychowawcze zapisane w Statucie, Programie Wychowawczym i Programie Profilaktyki Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dostosowując je do wieku, rodzaju niepełnosprawności, stopnia upośledzenia umysłowego uczniów, ich potrzeb, a także warunków środowiskowych Szkoły.

§ 8.

1. Rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwołania się od nałożonej kary określa Statut Ośrodka.

2. Przypadki, w których Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia ucznia z listy uczniów określa Statut Ośrodka.

3. Warunki pobytu uczniów w Szkole zapewniające im bezpieczeństwo określa Statut Ośrodka.

 

§ 9.

1. Do Szkoły przyjmowana jest młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, która ukończyła gimnazjum specjalne i posiada orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej o potrzebie kształcenia specjalnego.

2. Rodzaj innych dokumentów związanych z rekrutacją uczniów do Szkoły i Internatu Ośrodka określa Statut Ośrodka.

 

 

§ 10.

1. Uczeń ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków nauki oraz opieki wychowawczej ze strony nauczycieli podczas pobytu w Szkole.

2. Uczeń ma prawo do poszanowania swojej godności, swego dobrego imienia, osobistej własności oraz ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej w szkole.

3. Uczeń ma prawo do właściwej organizacji kształcenia ogólnego i przysposobienia do pracy oraz podmiotowego i życzliwego traktowania przez nauczycieli podczas zajęć edukacyjnych.

4. Uczeń ma prawo do swobodnego wyrażania swoich myśli, poglądów i przekonań w sprawach klasowych i szkolnych.

5. Uczeń ma prawo do zapoznania się z treścią, celami i wymaganiami kształcenia w szkole oraz sposobami oceny jego osiągnięć edukacyjnych przez nauczycieli.

6. W przypadku naruszenia w Szkole przysługujących praw uczeń, jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do złożenia skargi ustnej lub na piśmie do wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego lub dyrektora.

 

§ 11.

1. Uczeń ma obowiązek przestrzegania ustalonych w Szkole zasad organizacji nauki, bezpieczeństwa, higieny oraz ładu i porządku.

2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania podstawowych zasad poszanowania godności innych osób, ich dobrego imienia i własności osobistej.

3. Uczeń ma obowiązek aktywnie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych, wykonywać zlecone przez nauczyciela zadania i prace oraz starać się opanować, w miarę swoich możliwości psychofizycznych, jak najwięcej wiadomości, umiejętności i nawyków.

 

§ 12.

1. Szkoła używa pieczęci w brzmieniu: Szkoła Przysposabiająca do Pracy.

2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.

3. Zasady gospodarki finansowej Szkoły określają odrębne przepisy.