UCHWAŁA Nr....................../2004

RADY MIEJSKIEJ KALISZA

z dnia ...................... 2004r.

 

w sprawie: wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych w

granicach administracyjnych miasta Kalisza.

 

Na podstawie art. 40 ust. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U.z 2000r. Nr 71, poz. 838 i Nr 86, poz. 958, z 2001r. r 125, poz. 1371 z 2002r. Nr 25, poz.253, nr 41, poz.365, Nr 62, poz. 554, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz. 984 i Nr 216, poz. 1826 oraz z 2003r. Nr 80, poz. 717 i 721 i Nr 200, poz.1953) oraz art. 18 ust.2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( t.j. Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591, z 2002r. Nr 23 poz.220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, z 2003r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568), uchwala się co następuje:

§ 1

Ustala się stawki opłat za zajęcie pasa drogowego wszystkich dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta Kalisza, na cele nie związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, dotyczące:

  1. prowadzenia robót w pasie drogowym
  2. umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej nie związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego
  3. umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych nie związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam
  4. zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt 1-3, w szczególności pod punkty handlowe nie będące obiektami budowlanymi oraz dla celów parkingowych lub garażowych.

§ 2

Za zajęcie 1m2 powierzchni pasa drogowego dróg publicznych, o którym mowa w § 1 pkt 1,3 i 4, z wyłączeniem reklam i obiektów usługowych i handlowych, ustala się następujące stawki opłat za każdy dzień zajęcia:

L.p.

Kategoria drogi

Stawka opłaty wg zajmowanego elementu pasa drogowego

Jezdnia

chodnik

pozostałe

Zajęcie jezdni do

20 % szerokości

Zajęcie jezdni powyżej 20% do 50% szerokości

Zajęcie jezdni pow.50% szerokości do jej całkowitego zajęcia

 

 

1

Krajowa, wojewódzka

3,50 zł

4 zł

8 zł

2 zł

2 zł

2

Powiatowa, gminna

3 zł

3,50 zł

5 zł

2 zł

1 zł

 

 

§ 3

1. Za zajęcie pasa drogowego drogi publicznej, o którym mowa w § 1 pkt 2 ustala się

roczną stawkę opłaty za 1 m2 powierzchni pasa drogowego zajętego przez rzut

poziomy umieszczanego urządzenia – w wysokości 20 zł.

2. Za umieszczenie urządzenia na drogowym obiekcie inżynierskim ustala się roczną

stawkę opłaty za 1m2 powierzchni pasa drogowego drogi publicznej zajętego

przez rzut poziomy umieszczanego urządzenia – w wysokości 180 zł.

3. Roczne stawki opłat w wysokości określonej w ust. 1 i 2 obejmują pełny rok

kalendarzowy umieszczenia urządzenia w pasie drogowym i naliczane są

każdorazowo z początkiem roku.

4. Za niepełny rok kalendarzowy wysokość rocznej stawki opłat obliczana jest

proporcjonalnie do liczby miesięcy umieszczenia urządzenia w pasie drogowym w

przypadku gdy wnioskodawca występuje o zezwolenie w trakcie roku kalendarzowego.

5. Zajęcie pasa drogowego przez krótszy okres niż 1 miesiąc traktowane jest jak

zajęcie pasa drogowego przez 1 miesiąc.

§ 4

Za umieszczenie w pasie drogowym drogi publicznej reklam, o których mowa w § 1 pkt 3 ustala się następujące stawki opłat za 1 m2 powierzchni za 1 dzień:

 

L.p.

Kategoria drogi

Stawka opłaty

1

Krajowa

3,81 zł

2

Wojewódzka

2,79 zł

3

Powiatowa

2,27 zł

4

Gminna

2,05 zł

 

 

§ 5

1. Za zajęcie pasa drogowego, o którym mowa w § 1 pkt 3 w celu umieszczenia w

pasie drogowym drogi publicznej obiektu usługowego lub handlowego ustala się

następujące stawki opłat za zajęcie 1 m2 pasa drogowego za 1 dzień

zróżnicowane wg stref:

 

L.p.

Strefa

Stawka opłaty

1

Podstawowa

1,56 zł

2

Pierwsza

1,15 zł

3

Druga

0,75 zł

 

 

  1. Określenie stref dla potrzeb ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego o którym mowa w ust. 1:
  1. 1) strefa podstawowa – obejmuje centrum miasta, obszar ograniczony
  2. ulicami: Al. Wojska Polskiego od ul. Stawiszyńskiej do ul. Poznańskiej,
  3. Harcerską, Górnośląską, Nowy Świat, Czarna Droga, Sportowa, Łódzka od
  4. ul. Sportowej, Garncarska, Stawiszyńska do Al. Wojska Polskiego z tymi
  5. ulicami,
  6. 2) strefa pierwsza – obejmuje obszar przylegający do centrum miasta,
  7. ograniczony ulicami: Al. Wojska Polskiego od ul. Poznańskiej do Ronda
  8. Westerplatte, Podmiejska od Ronda Westerplatte do Górnośląskiej,
  9. Dworcowa, Kolejowa, M. Konopnickiej, Południowa z tymi ulicami,
  10. 3) strefa druga – obejmuje obszar miasta poza strefą podstawową i pierwszą,
  11. ulice nie należące do tych stref.

§ 6

Zajęcie pasa drogowego, o którym mowa w § 2, § 4 oraz w § 5, przez krótszy czas niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień

§ 7

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.

§ 8

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE

do Uchwały Nr …………….

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia …………. 2004 r.

w sprawie: wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych w granicach administracyjnych m. Kalisza

 

W związku ze zmianą ustawy o drogach publicznych, wprowadzającej miedzy innymi nowe uregulowania prawne dotyczące pobierania opłat za zajęcie pasa drogowego, zgodnie z art. 40 ust. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych ( Dz.U. z 2000r. Nr 71, poz. 838 z późn. zm.), nałożony został na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek ustalenia, w drodze uchwały, wysokości stawek opłat za zajęcie 1 m2 pasa drogowego.

Przy ustalaniu stawek opłat, za zajęcie pasa drogowego, kierowano się przede wszystkim wymogami określonymi w art. 40 ust. 9 w/w ustawy o drogach publicznych, względami bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wpływem naruszenia poszczególnych elementów pasa drogowego na utrudnienia w ruchu i konstrukcję nawierzchni drogi.

Zgodnie z art.40a ustawy o drogach publicznych wpływy z opłat za zajęcie pasa drogowego, stanowią przychody środka specjalnego odpowiednich zarządów dróg (w tym przypadku Zarządu Dróg Miejskich w Kaliszu ), przeznaczonych na budowę, przebudowę, remont, utrzymanie i ochronę dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich.

Podjęcie uchwały jest w pełni uzasadnione i spełnia wszystkie wymogi określone prawem.