Uchwała Nr .
Rady Miejskiej Kalisza
z dnia
w sprawie odmowy uchylenia uchwały nr XVI/209/2004 Rady Miejskiej Kalisza z dnia 26 lutego 2004r. w sprawie wyrażenia woli likwidacji Publicznego Przedszkola Nr 1 w Kaliszu przy ul.Pułaskiego 52 w związku z jego przekształceniem w przedszkole niepubliczne.
Na podstawie art.18 ust.1 w zw. z art.101 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Dz 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn.zm.) uchwala się co następuje:
§ 1
Odmawia się uchylenia uchwały nr XVI/209/2004 Rady Miejskiej Kalisza z dnia 26 lutego 2004r. w sprawie wyrażenia woli likwidacji Publicznego Przedszkola Nr 1 w Kaliszu przy ul.Pułaskiego 52 w związku z jego przekształceniem w przedszkole niepubliczne.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
do Uchwały Nr ........................................
Rady Miejskiej Kalisza
z dnia .........................................
Pismem z dnia 27 lutego 2004r. na podstawie art.101 ustawy o samorządzie gminnym, wezwano organ stanowiący Miasta do niezwłocznego uchylenia uchwały nr XVI/209/2004 z dnia 26 lutego 2004r. w sprawie wyrażenia woli likwidacji Publicznego Przedszkola Nr 1 w Kaliszu , jako sprzecznej z prawem podjętej bez zachowania wymaganej przepisami procedury postępowania i naruszającej interes prawny, pod rygorem skierowania sprawy do sądu administracyjnego.
Przedmiotowe wezwanie do uchylenia uchwały Rady Miejskiej nie zasługuje na uwzględnienie.
W dniu 26 lutego 2004r. Rada Miejska Kalisza podjęła kwestionowaną wskazanym wezwaniem uchwałę.
Podstawę prawną przedmiotowej uchwały stanowił przepis art.18 ust.2 pkt 9 lit.h ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym i przepis art.59 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. Dz 1996r. Nr 67, poz.329 z późn.zm.).
Pierwszy z tych
przepisów stanowi, że do kompetencji Rady należy podejmowanie uchwał
dotyczących tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i
innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek. Z
kolei z art.59 ustawy o systemie oświaty wynika m.in., że szkoła publiczna (a
także przedszkole) może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ
prowadzący szkołę (Radę Miejską Kalisza). Organ prowadzący jest zobowiązany co
najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomić o zamiarze
likwidacji szkoły (przedszkola) m.in. rodziców uczniów i właściwego kuratora
oświaty. Zgodnie więc z art.59 ust.1 ustawy o systemie oświaty, organ
prowadzący jest zobowiązany zawiadomić w nieprzekraczalnym terminie
6-miesięcznym wyszczególniony
w nim krąg podmiotów nie o likwidacji, lecz o zamiarze likwidacji. Skoro zatem
organ prowadzący powziął zamiar jej likwidacji, to powinien o tym zawiadomić
wymienione w tym przepisie podmioty. Dopiero po zawiadomieniu o zamiarze
likwidacji może być podjęta uchwała w sprawie jej likwidacji (por. wyrok NSA z
28 maja 2002r. II S.A./Wr. 562/02).
W myśl
powyższego zawiadomienie o likwidacji placówki publicznej powinno być
skierowane do rodziców dzieci uczęszczających do placówki objętej zamiarem
likwidacji. Ustawa o systemie oświaty wymaga więc powiadomienia rodziców dzieci
uczestniczących w zajęciach likwidowanej placówki, choć nie określa w żaden
sposób formy tego zawiadomienia. Informacja ta powinna być adresowana do tej
grupy osób. Tak też się stało w okolicznościach poprzedzających wywołanie samej
uchwały. Jednocześnie zawiadomiony został Kurator Oświaty. W konsekwencji, w
uwarunkowaniach faktycznych sprawy, przy wywołaniu przedmiotowej uchwały
przewidziane prawem przesłanki warunkujące skuteczność i ważność jej podjęcia,
tak w zakresie zachowania ustawowych terminów jak i stosownych powiadomień
zostały spełnione.
W wyniku przedmiotowego zawiadomienia Kurator Oświaty w Poznaniu Delegatura w
Kaliszu pismem z dnia 23 lutego 2004r. (a więc przed terminem wywołania
kwestionowanej uchwały) stwierdził m.in., że w związku z pismem nr WE 4311/1/04
z dnia 11 lutego z 2004r. w sprawie likwidacji i przekształceń szkół i placówek
oświatowych w Kaliszu, którego załączniki stanowią projekty uchwał w tym
zakresie Kuratorium Oświaty podkreśliło, że proponowana koncepcja jest
racjonalna i po wypełnieniu wymogów formalnych możliwa do przyjęcia. Zaznaczyć
w tym miejscu należy, że pakiet przekazanych Kuratorowi Oświaty uchwał
obejmował także kwestionowaną uchwałę Rady Miejskiej Kalisza z dnia 26 lutego
2004r. Po podjęciu przedmiotowej uchwały wpłynęło do Rady Miejskiej Kalisza omawiane
wezwanie z dnia 27 lutego 2004r. pracowników przedszkola i rodziców dzieci,
którzy wzywają Radę do niezwłocznego uchylenia przedmiotowej uchwały jako
sprzecznej z prawem, podjętej bez zachowania wymaganej przepisami procedury
postępowania i naruszający interes prawny pod rygorem skierowania sprawy do
sądu administracyjnego. Zważyć i podkreślić należy, że literalnie samo wezwanie
jako konkretna czynność prawna nie określa na czym polega sprzeczność uchwały z
prawem i naruszenie procedury postępowania jak i nie podaje na czym polega
naruszenie interesu prawnego. Stwierdzić należy, że zgodnie z ukształtowaną na
gruncie stosowania art.101 ustawy o samorządzie gminnym praktyki, naruszenie
interesu prawnego lub uprawnienia powinno być powiązane z jednoczesnym
wskazaniem naruszenia konkretnego przepisu prawa materialnego lub procesowego.
Dodatkowo ponownie podkreślić i wskazać należy, że sporna uchwała Rady Miejskiej z 26 lutego 2004r. ma charakter intencyjny, a o ostatecznym bycie prawnym i formie organizacyjno-prawnej Publicznego Przedszkola Nr 1 zdecyduje uprawniony organ (Rada) w zależności od wyników realizacji trybu postępowania przy przekształcaniu przedszkoli publicznych w placówki niepubliczne, co artykułowane było także przez przedstawiciela organu wykonawczego Miasta na sesji Rady Miejskiej Kalisza w dniu 26 lutego 2004r.
Mając
na względzie powyższe okoliczności i wobec braku naruszeń ze strony organu
stanowiącego przy podejmowaniu uchwały nr XVI/209/2004 Rady Miejskiej Kalisza z
dnia 26 lutego 2004r. w sprawie wyrażenia woli likwidacji Publicznego
Przedszkola Nr 1 w Kaliszu przy ul. Pułaskiego 52
w związku z jego przekształceniem w przedszkole niepubliczne, wywołanie uchwały
Rady o odmowie uchylenia ww. uchwały jest w pełni uzasadnione.