U C H W
A Ł A Nr V/69?2003
Rady Miejskiej Kalisza
z
dnia 27 marca 2003 roku
w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności
Miejskiego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Kaliszu w 2002r.
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca
1990r. o samorządzie gminnym
/Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm./ oraz
art. 46 ust.6 ustawy z dnia
29 listopada 1990r. o pomocy społecznej /Dz. U. Z
1998r. Nr. 64, poz. 414 z późn. zm./ uchwala się co następuje:
§ 1.
Przyjmuje się sprawozdanie z działalności Miejskiego
Ośrodka Pomocy
Społecznej w Kaliszu w 2002r. stanowiące załączniki
do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta
Kalisza.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
U Z
A S A D N I E N I E
Do
Uchwały Nr V/69/2003
Rady Miejskiej Kalisza
z
dnia 27 marca 2003 roku
w
sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy
Społecznej
w Kaliszu w 2002r.
Stosownie do art. 46 ust. 6 ustawy o
pomocy społecznej kierownik ośrodka pomocy społecznej składa radzie miejskiej
coroczne sprawozdanie z działalności ośrodka.
Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kaliszu realizuje zadania zlecone i zadania własne Miasta Kalisza oraz zadania Miasta Kalisza miasta na prawach powiatu obejmujące zakres pomocy społecznej.
Załącznik do Uchwały NrV/69/2003
Rady
Miejskiej Kalisza
z dnia 27 marca 2003 roku
SPRAWOZDANIE
Z DZIAŁALNOŚCI
MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W KALISZU
ZA ROK 2002
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI
MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W KALISZU
ZA ROK 2002
Reforma
ustrojowa państwa spowodowała, iż Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kaliszu
pełni od 1999r. dwie funkcje: ośrodka pomocy społecznej i powiatowego centrum
pomocy rodzinie.
Zadania powiatowe podzielić można na dwie sfery:
1. opieka nad rodziną i dzieckiem,
2. rehabilitacja społeczna i zawodowa osób
niepełnosprawnych.
¨ W ramach specjalistycznej pomocy rodzinie
MOPS w Kaliszu realizuje zadania dotyczące rodzin zastępczych.
Rodzina zastępcza jest to forma całkowitej,
okresowej opieki nad dzieckiem osieroconym
lub z innych przyczyn pozbawionym opieki
rodziców biologicznych.
W 2002r. pod opieką MOPS znajdowało się 120 rodzin,
w których umieszczonych było 163 dzieci.
Na pomoc pieniężną na częściowe pokrycie kosztów
utrzymania dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych wydano kwotę:
1.046.385,90 zł.
Ponadto 24.633,35 zł. zostało przeznaczone na
jednorazową pomoc na pokrycie wydatków związanych z potrzebami 24 dzieci
przyjętych do 20 nowych rodzin zastępczych.
Należy w tym
miejscu zauważyć, że wobec niewystarczających środków finansowych w rozdziale
85304- rodziny zastępcze - pochodzących z dotacji Wojewody Wielkopolskiego Rada Miejska Kalisza przeznaczyła na pomoc
dla wychowanków kwotę 91.623 zł.
Z dotychczasowych doświadczeń MOPS wynika, że
większość rodzin zastępczych jest spokrewniona z dzieckiem. Rodzinę zastępczą
najczęściej stanowią dziadkowie i członkowie najbliższej rodziny, jedynie 7
rodzin nie jest spokrewnionych z dziećmi.
¨ Pełnoletni wychowankowie rodzin zastępczych i wychowankowie opuszczający
placówki opiekuńczo-wychowawcze zostają objęci pomocą mającą na celu ich
życiowe usamodzielnienie i integrację ze środowiskiem.
W roku 2002 usamodzielniło się 27 wychowanków .
Usamodzielnienie oznacza opuszczenie przez wychowanków rodziny zastępczej bądź
placówki a dla pracowników MOPS obowiązek opracowania wspólnie z wychowankiem
programu usamodzielnienia, pomoc w jego realizacji oraz pomoc rzeczową i
finansową .
Opracowano 27 programów usamodzielnienia oraz
dokonano aktualizacji 42 programów.
- W ramach usamodzielnienia z pomocy pieniężnej na
kontynuowanie nauki skorzystało 55 wychowanków rodzin zastępczych na kwotę
246.711,75 zł. oraz 17 z placówek opiekuńczo-wychowawczych na
kwotę
59.210,10 zł.
- Jednorazową pomoc na usamodzielnienie wypłacono 12
wychowankom rodzin zatępczych w kwocie 49.819 zł. oraz 11 osobom opuszczającym
placówki opiekuńczo-wychowawcze na
kwotę 56.119,90 zł.
- Pomoc rzeczową otrzymało 11 wychowanków rodzin
zastępczych w
kwocie 52.450
zł. oraz 5 osób opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze na kwotę
23.245,00 zł.
Należy także
podkreślić, że wobec niewystarczających środków finansowych w rozdziale 85301 -
placówki opiekuńczo-wychowawcze - pochodzących z dotacji Wojewody
Wielkopolskiego Rada Miejska Kalisza
przeznaczyła na pomoc w usamodzielnieniu
wychowanków
placówek opiekuńczo-wychowawczych kwotę 40.000 zł.
¨ W pracy na rzecz dzieci przedkłada się zastępcze formy opieki
rodzinnej nad opiekę w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
W celu
realizacji tego zamierzenia w 2002r. przeprowadzone zostało szkolenie kandydatów na rodziny zastępcze metodą
Pride. Szkolenie to zostało poprzedzone kampanią reklamową przeprowadzoną
przez pracowników MOPS:
psychologa i pedagoga z uprawnieniami trenerów
programu Pride.
W ramach szkolenia odbyło się 9 sesji Pride oraz 3
spotkania domowe z każdą z rodzin.
W szkoleniu brało udział 7 rodzin. Kwalifikacje do
pełnienia funkcji rodziny zastępczej otrzymały 4 rodziny. W nowych rodzinach
zastępczych umieszczonych zostało 3 dzieci /2 z domu dziecka, 1
z interwencji/.
¨ Pracownicy działu specjalistycznej pomocy rodzinie opracowali w
2002r. autorski program dotyczący pracy z rodzicami naturalnymi. Efektem
wdrażania tego programu jest dążenie do
powrotu dzieci do rodziny naturalnej.
Poza tym został opracowany wspólnie z Domem Dziecka
w Kaliszu i Centrum Interwencji Kryzysowej program pt. Przygotowanie do
Samodzielności.
Program został pozytywnie oceniony przez
Ministerstwo Pracy
i Polityki Społecznej i sfinansowany na kwotę 41.700 zł.
Do udziału w programie zaproszono 58 wychowanków
.Ostatecznie w zorganizowanym przedsięwzięciu udział wzięło 36 wychowanków.
Przeprowadzono warsztaty aktywnego poszukiwania
pracy i autoprezentacji.
Zajęcia dotyczyły racjonalnego gospodarowania
budżetem domowym, załatwiania spraw urzędowych, mieszkaniowych, oszczędzania.
Poruszono również problematykę psychologicznych
uwarunkowań powodzenia w małżeństwie, planowania rodziny i aktywnej komunikacji.
Wychowankowie pobrali praktyczną naukę racjonalnego
przyrządzania pełnowartościowych i niedrogich posiłków. Ocena efektów programu
dokonana przez samych wychowanków wykazała, że uczestnictwo w zajęciach
Przygotowanie do Samodzielności było istotnym elementem procesu
usamodzielnienia i przyniosło młodym ludziom wymierne korzyści.
¨ Jednakże wzrost niekorzystnych zjawisk społecznie
patologicznych nie uchronił skierowania z terenu m.Kalisza 34 dzieci do
placówek opiekuńczo-wychowawczych.
¨ Kryzys rodziny dotyczy nie tylko relacji opieki rodziców nad
dziećmi.
Coraz częściej problemem w rodzinach staje się
zapewnienie przez dorosłe dzieci opieki nad starszymi schorowanymi rodzicami.
Starzenie się społeczeństwa powoduje, że występuje
brak miejsc w domach pomocy społecznej.W 2002r. w DPS w Kaliszu umieszczono 36
osób oraz 49 osób w domach pomocy społecznej poza Kaliszem. W dalszym
ciągu na miejsce w domu pomocy
społecznej oczekuje 105 osób w tym: 89 osób do Domu Pomocy Społecznej w Kaliszu
i 16 osób do domów pomocy społecznej poza Kaliszem.
Z usług
Dziennego Domu Pomocy Społecznej w Kaliszu korzystało w 2002r. 110 osób.
Aby
zapobiec przemocy w rodzinie Centrum Interwencji Kryzysowej w Kaliszu udzieliło
schronienia dla : 67 ofiar przemocy, oraz
9 osób znajdujących się w
sytuacjach wywierających negatywny wpływ na psychikę człowieka i jej rozwój w
wyniku zdarzenia losowego, 6 osób przebywało w mieszkaniach chronionych.
Dla
dzieci, młodzieży i osób dorosłych upośledzonych umysłowo, a także osób, którym
specyficzne zaburzenia w rozwoju uniemożliwiają pobyt w innych placówkach
zapewnia podstawowe świadczenia opiekuńczo-wychowawcze rekreacyjne,
rehabilitacyjne a także posiłki Dzienny Ośrodek Rehabilibtacyjno-Wychowawczy
Tulipan w Kaliszu. W 2002r. z usług w/w Ośrodka skorzystało 56 osób.
Do wszystkich
placówek pomocy społecznej skierowanie o umieszczeniu wydaje Miejski Ośrodek
Pomocy Społecznej w Kaliszu.
¨
Rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych jest
kolejną sferą działalności MOPS w Kaliszu.
Twierdzi
się , że osób niepełnosprawnych w społeczeństwie jest około 12%. Jest to
znacząca liczba.
Zadania powiatu z zakresu rehabilitacji
społecznej i zawodowej określa ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Środki na realizację tych działań
pochodzą z PFRON. W okresie sprawozdawczym wydatki na pomoc dla osób
niepełnosprawnych wyniosły 3.632.201 zł.
W 2002 roku
zrealizowano następujące zadania:
¨
Z zakresu rehabilitacji
zawodowej:
·
zorganizowane zostały 52 nowe stanowiska pracy dla osób
niepełnosprawnych za kwotę 1.541.087zł
·
refundowano wynagrodzenia 276 osób zatrudnionych w latach
ubiegłych i w okresie sprawozdawczym, kwota refundacji wynosiła 1.047.867zł
·
udzielono tylko 1 pożyczki pieniężnej na rozpoczęcie
działalności gospodarczej na kwotę 14.000 zł (brak jest zapotrzebowania na tę
formę pomocy)
·
zrefundowano koszty szkolenia dla 57 osób niepełnosprawnych
organizowanych przez PUP. Koszt szkolenia zamknął się kwotą 45.006 zł.
¨
Z zakresu
rehabilitacji społecznej:
·
dofinansowano koszty działania warsztatów terapii zajęciowej
na kwotę 633.420 zł
·
dofinansowano zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny,
przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze (załatwiono 176 wniosków na kwotę
118.606 zł, w tym 40 wniosków dzieci i młodzieży niepełnosprawnej na kwotę
25.000 zł)
·
dla 327 osób przyznano dofinansowanie kosztów pobytu na
turnusach rehabilitacyjnych. Koszt dofinansowania wyniósł 165.197 zł
·
przekazano osobom niepełnosprawnym 3.583 biletów ulgowych (w
cenie 3 zł.) umożliwiające korzystanie z pływalni krytej OSRiR przy ul.
Łódzkiej
¨
W budżecie na rok 2002 nie było środków na likwidację barier
architektonicznych w mieszkaniach osób niepełnosprawnych. Brak ten wynikał z konstrukcji
Planu finansowego PFRON, który stanowi załącznik do ustawy budżetowej.
¨
W 2002 roku do
MOPS wpłynęło 23.527 wniosków o
pomoc w ramach zadań własnych miasta i zleconych powiatowych oraz innych spraw
dotyczących podopiecznych. W celu właściwej obsługi tych wniosków odnotowano 18.789 wizyt pracowników socjalnych w
miejscu zamieszkania podopiecznych. Przyznanie wszystkich form pomocy wymagało wydania 16.527 decyzji administracyjnych.
¨
Rok 2002 to
niestety kolejny rok pogłębiających się niepomyślnych zjawisk społecznych
będących odzwierciedleniem sytuacji gospodarczej i ekonomicznej kraju.
Na wysokim 16 % poziomie utrzymuje się w Kaliszu bezrobocie. Pozostawanie bez pracy, szczególnie długotrwałe bezrobocie powoduje, że coraz większa liczba rodzin żyjących w ubóstwie nie ma możliwości zaspokajanie podstawowych, biologicznych potrzeb (utrzymanie mieszkania, zakup żywności, odzieży).
Bezrobocie,
długotrwała choroba, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i
alkoholizm to główne problemy, które w roku 2002 usytuowały 4.999 rodzin w
kręgu podopiecznych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kaliszu (bez zadań
powiatowych).
Spośród 4.999 rodzin objętych
pomocą finansową MOPS w 2002 roku -
1.395 rodzin korzystało ze świadczeń przyznanych w ramach zadań zleconych, tj. zasiłków stałych, zasiłków stałych wyrównawczych,
gwarantowanych zasiłków okresowych, rent socjalnych i macierzyńskich zasiłków
okresowych. W ramach tych zadań opłaca się również składki na ubezpieczenie
emerytalno-rentowe i ubezpieczenie zdrowotne. Są to świadczenia o charakterze
obowiązkowym, comiesięczne, przysługujące osobom niepełnosprawnym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym, które nie są w stanie zabezpieczyć sobie środków
utrzymania. Świadczenia z tej grupy, aczkolwiek w różnej formie - gwarantowany
zasiłek okresowy i macierzyński zasiłek okresowy - służą również ochronie matek
wychowujących najmłodsze dzieci. Maksymalna kwota renty socjalnej i zasiłku
stałego wyrównawczego oraz zasiłku stałego wynosiła 418 zł, gwarantowanego
zasiłku okresowego 461 zł, macierzyńskiego zasiłku okresowego 461 zł. Średni
zasiłek z zadań zleconych wynosił 411,80 zł a na wszystkie zasiłki wydana
została w roku sprawozdawczym kwota 4.882.000
zł.
Większość z tych świadczeń wykazuje tendencje wzrostowe a
spadek ilości osób otrzymujących gwarantowane zasiłki okresowe i macierzyńskie
zasiłki okresowe wynika ze zmiany przepisów.
Dotacja Wojewody w kwocie jw. przeznaczona na realizację
tych zadań, mimo podejmowanych przez władze Kalisza starań o zwiększenie planu
wydatków, nie wystarczyła na wypłatę należnych świadczeń w pełnej wysokości. W
grudniu 2002 roku część zasiłków wypłacono w 90 % przysługującej wysokości, nie
zapłacono również składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za
podopiecznych. Zobowiązania z tego tytułu wynosiły 59.417,84 zł.
¨
Od 2 lat miasto nasze nie otrzymuje od Wojewody środków
finansowych, które umożliwiałyby pomoc w formie zasiłków okresowych. Zasiłki
okresowe mogą być przyznane m.in. z powodu bezrobocia czy długotrwałej choroby
i służą zaspokajaniu elementarnych potrzeb rodziny.
¨
Bezrobocie właśnie, obok długotrwałej choroby i
niepełnosprawności, jest najczęstszą przyczyną ubóstwa osób i rodzin. Od kilku
lat ilość rodzin, w których występuje bezrobocie stanowi około 50 % wszystkich
rodzin objętych pomocą. Wobec takiej sytuacji, w ramach zadań własnych gminy, mając do dyspozycji środki na zasiłki i
pomoc w naturze w kwocie 2.380.700 zł (rozdz. 85314) 3.074 osobom udzielono pomocy w formie zasiłków celowych. Zasiłki
przeznaczone były głównie na żywność, środki czystości, leki, opał, przybory
szkolne dla dzieci. Średnio jedna rodzina otrzymała w ciągu roku 3,6 zasiłku w
wysokości, średnio po 179 zł.
Zasiłki
celowe w latach 2000 2002.
Rok |
Ilość rodzin objętych pomocą |
Kwota wydatków na zasiłki celowe w zł |
Wysokość pomocy dla jednej rodziny w
ciągu roku w zł |
2000 |
2.344 |
988.674 |
421,79 |
2001 |
2.630 |
1.312.535 |
499,06 |
2002 |
2.984 |
1.921.700 |
644,00 |
¨
Niezmiennie
duż[MK1]ą wagę przywiązywano do pomocy w postaci dożywiania uczniów.
Zapotrzebowanie na tę formę pomocy ciągle wzrasta. W 2002 roku opłacone zostały
posiłki dla 1.747 dzieci a ogólny koszt pomocy wyniósł 665.896,99 zł z czego
363.916,99 zł to środki własne gminy, natomiast 301.980 zł pochodziło z dotacji
Wojewody.
Dożywianie uczniów w latach 2000 2002.
Rok |
Ilość dożywianych uczniów |
Kwota wydatków w zł |
||
|
|
ogółem |
ze środków
własnych gminy |
z dotacji
Wojewody |
2000 |
1.173 |
404.990 |
232.690 |
172.300 |
2001 |
1.346 |
514.732 |
352.913 |
161.819 |
2002 |
1.747 |
665.897 |
363.917 |
301.980 |
¨
Usługi opiekuńcze
zadanie własne gminy o charakterze obowiązkowym zorganizowane były dla 436
osób chorych, samotnych lub samotnie zamieszkujących. Koszt usług zamknął się
kwota 1.106.400 zł.
¨
Usługi
specjalistyczne (zadania zlecone) w miejscu zamieszkania osób z zaburzeniami
psychicznymi świadczone były dla 36 osób. Na realizację zadania wydatkowana
została kwota 215.800 zł ze środków wojewody.
¨
Analiza i
ocena zjawisk społecznych powodujących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy
społecznej nie napawa optymizmem. Wzrost bezrobocia jest z tych problemów
najtrudniejszy, jest bowiem uwarunkowany sytuacją gospodarczą i ekonomiczną
kraju.
Wzrost
bezrobocia w Kaliszu:
30.04.2001
r. 13,6
30.01.2002
r. 15,7
30.03.2002
r. 16,2
30.11.2002
r. 16,0
Odpowiednio ilość osób objęta pomocą z powodu bezrobocia
wynosiła:
W
roku 2001 1.995
W
roku 2002 2.454
Z liczby 2.454 osób, aż 57,4 % (1.408) to osoby bezrobotne,
które korzystają ze świadczeń pomocy społecznej dłużej niż 2 lata. Długotrwały
ten stan rzeczy powoduje powstawanie syndromu biedy. W rodzinach tych utrwala
się poczucie bezradności, obniżeniu ulega jakakolwiek aktywność a bieda staje
się dziedziczna. Niezwykle groźnym staje się w tych warunkach wzrost zjawisk
patologicznych, w tym głównie alkoholizmu, przemocy i przestępczości. Obserwowane zjawiska gwałtownie wzrosły w
ciągu ostatnich 3 4 lat.
Alkoholizm, jako przyczyna przyznania pomocy klientom MOPS w
Kaliszu przedstawia się następująco:
1998
r. 123 rodziny,
1999
r. 214 rodzin,
2000
r. 273 rodziny,
2001
r. 276 rodzin,
2002
r. 309 rodzin.
¨
W tej sytuacji
coraz większe znaczenie ma praca socjalna skierowana na umacnianie rodziny,
aktywizowanie osób bezrobotnych, motywowanie do leczenia osób popadających w
alkoholizm, ochronę dzieci i młodzieży. W stosunku do lat ubiegłych ilość osób
i rodzin, z którymi prowadzono pracę socjalną podwoiła się.
Rok |
Ilość osób i rodzin, w których
prowadzono pracę socjalną |
W tym wyłącznie praca socjalna |
2000 |
886 |
157 |
2001 |
868 |
169 |
2002 |
1.503 |
338 |
Podejmowane przez pracowników socjalnych działania mają na
celu usamodzielnienie choćby części rodzin, ograniczenie zjawisk patologicznych
i zapobieganie pogłębianiu się bezradności. W 2002 roku pracownicy MOPS
prowadzili różnego rodzaju pracę socjalną w 1.503 rodzinach, z czego 338 rodzin
nie korzystało ze świadczeń pieniężnych. Do najważniejszych efektów
podejmowanych działań w sensie skutków dla rodziny zaliczyć należy:
·
podjęcie pracy
przez 99 osób,
·
podjęcie
leczenia odwykowego lub zachowywanie abstynencji alkoholowej przez 77 osób,
·
podjęcie
leczenia psychiatrycznego przez 15 osób,
·
usamodzielnienie
109 osób i rodzin, które przestały być klientami MOPS.
¨
W związku z
coraz większą ilością rodzin, w których występuje przemoc fizyczna i
psychiczna, zrodziła się potrzeba zaangażowania pracowników socjalnych do
współdziałania z funkcjonariuszami policji w trakcie interwencji domowych. W
okresie sprawozdawczym pracownicy socjalni uczestniczyli w 252 interwencjach
domowych. Ze 134 rodzinami pracownicy socjalni nawiązali następnie kontakt i
współpracę w wyniku której 30 osób podjęło leczenie lub ograniczyło picie
alkoholu, w 26 rodzinach udało się złagodzić konflikty a w 5 drastycznych przypadkach
udzielono pomocy w złożeniu wniosków o ściganie sprawców przemocy.
¨
Złożone,
wieloaspektowe problemy społeczne wymagają zaangażowania i współpracy
profesjonalistów działających w ramach sieci różnorodnych usług socjalnych.
Z drugiej strony celem polityki społecznej jest tworzenie
takich warunków i relacji społecznych, które aktywizować będą osoby, rodziny i
grupy społeczne do działania. Podejmowane są więc próby pozyskiwania partnerów
do współpracy w rozwiązywaniu określonych problemów.
W 2002 roku pracownicy MOPS starali się zacieśniać kontakty
z działającymi na terenie Kalisza organizacjami pozarządowymi. Wynikiem
zorganizowanego spotkania była ścisła współpraca z 9 organizacjami, z których
każda zajmuje się innymi problemami społecznymi. Założono doskonalenie i
utrwalanie modelu kontaktów z organizacjami pozarządowymi polegającego na
współpracy a nie współistnieniu. Niekwestionowaną korzyścią płynącą z tej
współpracy jest:
·
poznanie
potrzeb i stanu ich zaspokojenia w poszczególnych grupach społecznych
reprezentowanych przez organizacje,
·
uzyskanie
informacji o inicjatywach podejmowanych w środowiskach reprezentowanych przez
organizacje w celu ich wspierania bądź uzupełniania,
·
zdobywanie
wiedzy pomocnej w doskonaleniu metod
pracy pracowników ośrodka, budowaniu programów naprawczych i
profilaktycznych.
W 2002 roku współpraca z organizacjami pozarządowymi
zaowocowała złożeniem przez 9 organizacji wniosków o dotacje finansowe do
Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej
na realizację własnych programów służących mieszkańcom Kalisza.
¨
Pracownicy
socjalni zorganizowali w 2002 r szereg imprez zarówno dla dzieci i młodzieży
jak i osób w podeszłym wieku, chorych i samotnych.
Były
to:
·
dwie wieczerze
wigilijne łącznie dla 114 osób starszych, samotnych
·
pracownicy
uzyskali od Dyrekcji Państwowego Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego możliwość
uczestniczenia w spektaklach teatralnych dla 130 dzieci z najbiedniejszych
rodzin
·
dla 40 dzieci
zorganizowana została wycieczka do ZOO we Wrocławiu, dzieci płynęły także
statkiem po Odrze, otrzymały posiłek i napoje,
·
dla 60
najmłodszych dzieci pracownicy socjalni
zorganizowali zabawę noworoczną a dla starszych 50 dzieci dyskotekę.
Zarówno osoby zaproszone na wieczerze wigilijne, jak i
dzieci uczestniczące w zabawach noworocznych otrzymały dużą ilość prezentów.
Na uwagę zasługuje fakt, że wymienione przedsięwzięcia
odbyły się bez angażowania środków publicznych, a były możliwe dzięki
połączonym wysiłkom pracowników socjalnych, dzieci i młodzieży, sponsorów i
rady osiedlowej.
Jest naszym zamierzeniem aktywizowanie
coraz szerszych grup społecznych dla tego typu działań.